Lathund för nyinflyttade

Här är information om både vad som generellt gäller för bostadsrättsinnehavare och för dig som flyttar in i Balders förening. Det kan även vara bra för oss som har bott här ett tag kan läsa igenom vad som gäller inför någon renovering eller om något problem uppstår.
Flyttkartonger

Hej och varmt välkommen till brf Balder

Odengården, port 1-15 och Tyrgården, port 2-16

Vi hoppas du kommer trivas hos oss och stannar riktigt länge!

Som nyinflyttad undrar man ju självklart över hur saker och ting praktiskt och faktiskt fungerar. Här vill vi hjälpa dig att reda ut några av frågorna.

Månadsavgift, inklusive elräkning
Avier för betalning av månadsavgiften skickas ut för tre månader i taget. På avierna hittar du specifikation av din elförbrukning och kostnad. Värmen och vattnet ingår i avgiften.

Försäkring
Du bör teckna en hemförsäkring för att täcka ditt lösöre. Brf Balder har däremot avtal med Trygg-Hansa för bostadsrättstillägg som täcker skador på fast utrustning, vattenskador, skadedjurssanering etc. Kostnaden för bostadsrättstillägget ingår i månadsavgiften. Kontakta Trygg-Hansas kund och medlemservice (tel: 010-442 11 00) om du har frågor kring bostadsrättstillägget.

Bredband och internet
Bredband (via Telenor) och kabel-tv (via Tele2) ingår också i avgiften. För att få tillgång till bredbandet måste du ringa Telenor och uppge att du bor i HSB brf Balder i Haninge. Du kan även utan extra kostnad teckna abonnemang för Telenors fasta telefoni och betalar då bara för dina samtal. Kontaktuppgifter och mer information finns på sidan Internet.

Utrustning i lägenheten
Du ansvarar själv för att utrustningen i lägenheten fungerar. Undantaget är balkong, fönster samt golvbrunn i badrum, som är föreningens ansvar.

Balkongen
På den inglasade balkongen får du ha det som du vill. Du får däremot inte göra åverkan på balkongen eller ha saker hängande ut över räcket, som exempelvis blomlådor, mattor och sängkläder.

Renovera
Om du vill renovera behöver du visa hänsyn och sunt förnuft vad gäller tid på dygnet du väljer att arbeta själva eller ta in hantverkare. Om du vill göra omfattande ändringar i lägenheten måste du alltid skriftligen precisera vilka ändringar du vill göra. Styrelsen kommer sedan att godkänna eller avslå ändringarna. Läs gärna vår FAQ om renovering.

Elektricitet
Du är ansvarig för att de elarbeten som görs i ditt hem utförs av personer med rätt kompetens. Vissa enklare saker får du göra själv, men bara om du vet hur du ska göra. Annars ska du alltid anlita ett registrerat elinstallationsföretag. Du kan läsa mer om detta på Elsäkerhetsverkets webbplats.

Parkering
Om du vill ha parkeringsplats eller garage ska du kontakta HSB ServiceCenter för att ställa dig i kö. Det finns avgiftsfri datumparkering längs Odenvägen. Notera att det inte är tillåtet att parkera på annan mark än parkeringsplats. Det är endast tillåtet att parkera för av- och pålastning. Framkomlighet måste finnas för utryckningsfordon och färdtjänst. Läs gärna mer på sidan Besöksparkering.

Sopor
Sopor och övrigt avfall sorterar du enligt anvisningarna som finns uppsatta i miljögården och i grovsoprummet. Miljögård finns på båda våra gårdar och grovsoprummet ligger till höger om porten till Odenvägen 4. Läs gärna mer om detta på sidan Miljö och sopor.

Tvättstuga
För att kunna utnyttja föreningens fina tvättstuga (två vanliga tvättstugor och en grovtvättstuga) vid Odenvägen 8, behöver du ha en låsbricka (tagg). Kontakta styrelsen om du inte fick låsbrickan när du flyttade in. Styrelsen visar också hur bokningssystemet fungerar. Läs gärna mer på sidan Tvättstugan.

Läckande kran och vattenskada?
För att undvika vattenskada, orsakade av läckande kranar, finns en vit dosa placerad i skåpet under diskhon. Ett band sitter fast i dosan med en tygremsa i änden. Om tygremsan blir blöt börjar dosan tjuta. Du kan kontrollera att batteriet inte är slut genom att sätta tygbiten mot ett blött papper. Om det inte tjuter är det dags att byta batteri.

Grillning
En stor och fin grillplats med sittmöbler finns på både Odengården och Tyrgården.

Information till medlemmar
Aktuell information (BalderInfo) om vad som händer i föreningen anslås i entréerna och här på webbplatsen. Extra viktig information läggs i brevinkastet.

Styrelsen
Kontaktuppgifter till styrelsen finns på anslagstavlan i entrén och här på sidan Styrelsen.

Felanmälan
Om du upptäcker något fel i fastigheten eller i din lägenhet – gör gärna en felanmälan. Kontaktuppgifter finns på sidan Service.

Ännu en gång – varmt välkommen till brf Balder!