Lås i lägenhetsdörren

Som medlem kan du använda smarta lås eller lägga till ett sjutillhållarlås i lägenhetsdörren, men det medför ett extra ansvar. Befintligt lås är utformat med "serviceläge" för åtkomst vid tillsyn/underhåll vilket kräver en annan hantering vid byte av dörrlås.

Styrelsen beslutade i november 2021 (styrelsemöte 2021/10) att godkänna att lägenhetsinnehavare använder så kallade smarta lås eller sätter in sjutillhållarlås i lägenhetsdörren.

Smarta lås

Som lägenhetsinnehavare kan du installera ett smart lås i lägenhetsdörren som ersätter det lås som finns idag eller som monteras på befintligt lås. Med smarta lås menar vi lösningar som gör att du som lägenhetsinnehavare kan öppna dörren med t.ex. en tagg eller kod samt koppla låset till Internet. Exempel på smarta lås är Yale Doorman, Glue och Danalock. Du som lägenhetsinnehavare är ansvarig för eventuella skador, åverkan eller extra håltagning på dörr eller lås. Du är skyldig att återställa låset och dörren till originalskick innan du flyttar ut ur lägenheten samt att överlämna alla nycklar till de nya medlemmar som skall flytta in. Det smarta låset måste tas bort helt och originallåset återställas. Om den nya ägaren önskar kan denne installera låset på nytt. Ansvar för återställande gäller även förvärvad lägenhet för en ny ägare. Det är därför viktigt att du säkerställer detta i köpekontrakt eller liknande vid försäljning.Om föreningen i framtiden beslutar att ersätta lägenhetsdörrarna ansvarar du för nedmontering och eventuell ny montering på den nya dörren.

Du som lägenhetsinnehavare är skyldig att se till att lägenheten är tillgänglig för föreningen, eller någon av våra underleverantörer, när de behöver komma in i lägenheten för att genomföra underhåll eller andra uppgifter. Föreningen informerar om detta genom e-post eller lapp i post- eller tidningsfacket minst 24 timmar innan. Hur tillgängligheten löses skall ske i samråd med styrelsen eller föreningens underentreprenör så att de har eventuella koder eller brickor som krävs för att komma in i lägenheten vid det aktuella tillfället. Föreningen kan kräva ersättning av lägenhetsinnehavaren för ökade kostnader om inträde till lägenheten inte kan garanteras eller uppnås.

Observera att det kan finnas säkerhetsrisker med dessa lås som gör att du bör prata med ditt försäkringsbolag innan du väljer låsleverantör. Föreningen har inget ansvar vid ev. inbrott eller skadegörelse av låset.

Sjutillhållarlås eller liknande extralås

Föreningen accepterar att du som lägenhetsinnehavare och medlem installerar ett extra sjutillhållarlås i din lägenhetsdörr. Dock är det du som lägenhetsinnehavare som måste säkerställa att ev. köpare av lägenheten accepterar att detta lås finns kvar när du flyttar ut. Om inte, är det du som lägenhetsinnehavare som är skyldig att återställa dörren till orginalutförande vilket vid håltagning kan innebära att ersätta med en helt ny dörr. Föreningen kan kräva ersättning av dig för kostnader för återställande av dörren, och om föreningen i framtiden beslutar att ersätta lägenhetsdörrarna ansvarar du för nedmontering och eventuell ny installation av det extra låset. Ansvaret gäller även för förvärvad lägenhet för en ny ägare. Det är därför viktigt att du säkerställer detta i köpekontrakt eller liknande vid försäljning.

Du som lägenhetsinnehavare är skyldig att se till att låset är upplåst när föreningen eller någon av våra underleverantörer behöver komma in i lägenheten för att genomföra underhåll eller andra uppgifter. Föreningen informerar om detta genom e-post eller lapp i post- eller tidningsfacket minst 24 timmar innan. Föreningen kan komma att kräva ersättning för ökade kostnader om inträde till lägenheten inte kan garanteras eller uppnås.