På grund av en förlorad servicenyckel kan vi just nu INTE använda serviceläget i lägenhetsdörrarna. Garantiarbeten får därför ske efter tidsbokning med berörd lägenhet. Vi planerar en åtgärd av samtliga lås så att vi återigen kan använda serviceläge av låset för att underlätta att ta emot hantverkare mm.
Åtgärder med anledning av den tidigare inbrottsvågen:
Terrass-gruppen träffas kontinuerligt och enligt senaste mötet påbörjar Kaliber projekt avetablering av yttre arbeten, dvs byggnadsställningarna. Förhandlingar pågår beträffande hanteringen av återstående 8 terrasser.
Målningsarbeten från 5-årsbesiktningen ska enligt uppgift vara klara. Kaliber projekt har fortsatt uppdrag att åtgärda besiktningspunkter från både 2- och 5-årsbesiktningen.
Arbete pågår med att komma vidare med restpunkter från besiktningarna där entreprenören motsatt sig vissa E-punkter.
Kostnaden för fjärrvärme har ökat markant och därmed också kostnaden för att värma vårt vatten. Cirka 40 % av fjärrvärmekostnaden går till varmvatten.
Historiskt har bostadsrättsföreningen inte debiterats fast avgift per lägenhet, vilket var ett misstag av leverantören som nu rättats till.
Sammantaget kommer detta innebära att vi fr o m 1 april kommer att höja priset från 48 till 70 kr/m3 varmvatten.
Fr o m måndag 27 februari kommer Bastu och relaxdelen att renoveras. Duschutrymmet ska kaklas om och förses med tätskikt.
Inga bokningar gäller tills det är färdigställt.
Det är nu dags att lämna in motioner till styrelsen inför bostadsrättsföreningens årsstämma. Sista datum för detta är 31 mars.
Årsmötet är planerat till den 15 maj - save the date!
Ett bra tips är att börja med att lufta elementen. Luftningsnyckel finns att låna av styrelsen. Fler tips finns här på föreningens webbplats om värme inomhus.
Styrelsen vill uppmärksamma alla lägenhetsinnehavare på att när man gör en felanmälan till HSB så är det inte automatiskt en kostnad som bostadsrättsföreningen kommer att bära.
Efter felanmälan skall en dialog ske där HSB-representanten skall informera om vem som bär kostnaden samt ett cirkapris för arbetet att åtgärda felet. Det är upp till varje bostadsrättsinnehavare att acceptera eller tacka nej till uppdraget hos HSB. Alla är fria att välja andra leverantörer av tjänster för sådant som är medlemmens ansvar.
Regelverket för ansvarsfördelningen mellan bostadsrättsföreningen och den enskilde lägenhetsinnehavaren kan läsas i våra stadgar.
Vänliga hälsningar
Styrelsen
2023-02-26