Fördelning av ansvar för underhåll beskrivs i stadgarna. För mer detaljerad information kring underhåll av din bostadsrätt klicka på länken: underhåll bostadsrätt.
Samtliga lägenheter i föreningen har mekanisk frånluft. Det innebär att luften sugs ut genom fläktar på taken och att undertryck uppstår i lägenheterna. För att inte undertrycket ska bli för stort krävs det tilluft utifrån. Det sker genom spaltventiler ovanför fönster i alla rum utom käket.
Kökets ventilation fungerar bäst om tilluften kommer från de övriga rummen. l köket är det därför inte tillåtet att installera köksfläkt med motor som trycker ut os och luft i ventilationssystemet. Endast kolfilterfläkt är tillåtet att användas. För att undvika matos mm så ska ventilerna i både fönster, kök och badrum vara öppna.
Spaltventilerna ovanför fönster rekommenderas att stå i öppet läge vilket görs med de två knapparna som finns på varje ventil. För helt öppet läge förs båda knapparna utåt. Halva ventilen stängs om den ena knappen förs inåt. Om båda knapparna förs inåt betraktas ventilen som stängd, men helt stängd är den aldrig för då gör undertrycket att tilluften söker andra vägar. i ventilerna finns utrymme för partikelfilter som lätt kan monteras om man lossar de två skruvarna. När nya fönster monterades ingick inte partikelfilter i entreprenaden. Föreningen tillhandahåller filter för de som vill ha det men utför inte monteringen.
OBS! Ska du montera köksfläkt så är det enbart s k kolfilterfläktar som är godkända. Dessa får inte anslutas till ventilationskanalen.
Våra element är radiatoruppvärmda. För bästa funktion ska du se till att de ”luftas” med jämna mellanrum.
Det lägenhetsnummer som föreningen använder sig av är det som står på din ytterdörr och i dina köpehandlingar.
Föreningen har en fastighetsförsäkring för skador på fastigheten. Den omfattar inte skador på fast inredning i din lägenhet. Därför bör du komplettera din hemförsäkring med ett s k ”bostadsrättstillägg”. Se till att du har en gällande hemförsäkring med s k ”bostadsrättstillägg” annars kan en skada i din lägenhet få förödande ekonomiska konsekvenser.
Föreningen är bredbandsansluten via Com Hem sedan våren 2001. Anslutning till Com Hem betalas av den boende. 2018-01 installerades även Ownit FiberLan (Bredband). Denna anslutning beställs genom Ownit (se Ownits hemsida) men månadsavgiften bekostas av föreningen.
Lägenheterna är anslutna till Comhem kabel TV. Grundpaketet bekostas av föreningen. Ytterligare kanaler bekostas av lägenhetsinnehavaren. Uttag för fiber LAN finns i varje lägenhet. Den boende kontaktar Ownit (se Ownits hemsida) om det finns intresse för TV via fiber LAN (IPTV).
Föreningen har försett alla lägenheter med brandvarnare och står för byte av batteri. Behöver du hjälp att byta batteri kontaktar du Nacka Drift & Skötsel.
Vi har portkod till våra entrédörrar. Lämna inte ut kod till obehöriga. Koden ändras kontinuerligt. Byter vi portkod informerar vi genom skriftligt brev.
Vid behov av extra nycklar skall du kontakta fastighetsskötaren, Nacka Drift och Skötsel som beställer dessa hos Nacka Lås & Larm i Ektorp. Där kan du sedan hämta dessa mot betalning. (Se avsnitt om felanmälan för kontaktuppgifter till fastighetsskötaren).
Det är relativt lyhört i våra lägenheter. Därför ska du avstå reparationsarbeten under tiden 21.00 till 08.00. Enstaka tillfällen har säkert det flesta förståelse för, men upprepat kan störningar tom innebära anmärkningar och ytterst avhysning från föreningen. Om du vet med dig att en viss kväll kan bli både sen och högljudd så uppskattar säkert dina grannar att du förvarnar innan. Avisering bör göras senast 48 timmar innan och den skall undertecknas med namn.
En del av din avgift har satts in på din inre fond. Beloppet på din inre fond framgår på avgiftsavin. Dessa pengar använder du för reparationer av din lägenhet. Efter beslut i styrelsen har avsättning till fonden upphört fr.o.m. 2016-01-01.
För att kunna göra uttag från inre fonden skall du registrera dig på SUS = Swedbanks utbetalningsservice och det gör du på Swedbanks hemsida http://www.swedbank.se/kontoregister . Därefter får du maila HSB medlems-service (epost : service.stockholm@hsb.se) att du vill få ersättning för reparationer som gjorts i din lägenhet samt även bifoga kvitton för detta.