Föreningens historia

Vid övre delen av Nybrogatan, på Östermalm i Stockholm, mellan Östermalmsgatan och Valhallavägen ligger två ungefär lika stora sammanhörande fastighetskomplex på vardera sidan av Nybrogatan. Till det yttre skiljer de sig från den kringliggande bebyggelsen som till största delen har sekelskifteskaraktär. Fastigheterna ligger på en del av Nybrogatan som kallades Karl XV:s port och namnet kom till då Tyskbagarbergen sprängdes bort för att öppna gatan mot Svea artilleriregemente, beskrivet i boken "Ladugårdslandet med Tyskbagarbergen blir ÖSTERMALM", skriven av Raoul F. Boström och utgiven 2008. Idag finns delar av Tyskbagarbergen kvar inne i husen och gårdshusen ligger uppe på berget. Föreningens gårdar ligger uppe på bergen, i varierande höjd.

Gathusens putsade fasader är över en kraftfull bottenvåning hållna i lätta och luftiga pastellfärger och försedda med mycket sparsam utsmyckning. När man kommer in i husen upptäcker man att byggnationen fått anpassa sig till den starkt kuperade terrängen. Husen har också fått en inramning av grönska som inte är alltför vanlig på det övriga Östermalm.

I Bävernkrönikan beskriver Erik Montell utförligt föreningens arbete och historia mellan åren 1926 och 1986.

I boken "Stockholm då och nu" skriver Johan Lindberg om fastigheterna i kapital 28 - "Berget bor innne i husen".

Bävernkrönikan, skriven av Erik Montell.
    Gårdshus 66-72 uppe på Tyskbagarbergen sett från Sibyllegatan.
    Stockholm då och nu, skriven av Johan Lindberg.