Strömavbrottet som drabbade stora delar av Solna den 29 december, orskade att ett antal hissar slutade fungera. Styrlesens prioritering tillsammans med Schindler var att varje port skulle ha minst en fungerande hiss. Därför blev det ett par punkthus som fick stå ut med en trasig hiss, medan lamellhusportarna och i punkthus där båda hissarna var trasiga, prioriterades i reparationerna.
I slutändan var det fyra st hissar som inte gick att reparera då styrelektroniken behövde byta ut helt. De låg samtliga i punkthus, så en fungerande hiss skulle finnas tillgänglig.
Våra hissar är mycket gamla och det visade sig att den aktuella styrelektroniken inte längre tillverkas. Istället fick tillverkaren beställa alla kompontenter och manuellt sätta ihop delarna. Både beställning av komponenter och monteringen tog båda lång tid. Dels pga långa leveranstider av tillverkaren och även att monteringsarbetet av naturliga skäl tar tid. När styrelektroniken var färdig tog det inte lång tid att att installera och få igång hissarna.
Styrelsen beslutade att i samma veva som reparationsarbetet, beställa ytterligare 2 st styrelektroniksdelar. Vi kommer därför att ha 2 extra reservdelar om hissarna blir stillastående igen. Det innebär att om vi råkar ut för liknande problem, bör det ta max en vecka att åtgärda per hiss.
Med jämna mellanrum får vi frågan om att låta hissarna gå hela vägen upp till 11e våningen i punkthusen. Hisskontruktionen vi har idag har ett maskinrum på 11e våningen, därför kan inte hissen går hela vägen upp. När det är dags att byta ut hissarna, kan en möjlighet finnas att välja en konstruktion som inte kräver maskinrum på högsta våningen. Förhoppningen är att hissarna då kan gå hela vägen.
[English]
The blackout in Solna on dec 29th 2020, caused a malfunction in several of our elevators. The boards priorities with Schindler, was to make sure there was at least one functioning elevator in each building. In the end there were 4 elevators that needed the control electronics exchanged. All located in singel buildings, where there are two elevators.
Our elevators are old and the control electronics are no longer manufactured. The manufacturer had to order all the individual components and assemble by hand. Both delivery and assembling took a long time. When ready, it didn't take long for the elevators to be repaired.
The board made the decision to order two extra sets of control electronics, to keep in storage. Should we find ourselves in this situation again, it will take at most one week to repair.
We occasionally get this question and the reason is that there is a machine room on the eleventh floor. Not until we repalce the entire construction, will it be possible. We hope that a construction like this will be available to us when the time comes.