Föreningen
Består av 434 bostadsrättslägenheter en hyreslägenhet samt ett fåtal kommersiella lokaler. Lägenheterna är fördelade på:
1:or – 44 st
2:or – 92 st
3:or – 157 st
4:or – 116 st
5:or – 24 st
Föreningen är en äkta bostadsrättsförening. För medlemskap i Brf Bofinken krävs medlemskap i HSB Stockholm samt godkännande av styrelsen. Processen sköts i sin helhet av HSB som har fullmakt att hantera detta. Juridisk person godkänns inte som köpare.
Byggnader
Totalt åtta byggnader fördelade på sex punkthus (11 våningar) och två s.k. lamellhus (7 våningar). Husen färdigställdes 1967. Underhåll av fasader och balkonger utfördes år 2000. Tomten friköptes år 2005. En ny underhållsplan upprättades 2007.
Gemensamma utrymmen
Föreningens medlemmar förfogar över tvättstugor i varje byggnad, en gemensam grovtvättstuga, barnvagns/cykelförråd, snickarbod för mindre snickeriarbeten, uthyrningslokal samt två övernattningsrum (två sängplatser i varje). Utomhus finns en gemensam grillplats.
Övriga utrymmen
Varje lägenhet disponerar förrådsutrymme. Punkthus har förråd i källare. Lamellhus har förråd på vind och i källare.
Parkeringsplatser
BRF Bofinken har inga egna parkeringsplatser. Alla parkeringsplatser hanteras av Signalisten klicka här för att läsa vidare
Förvaltning
HSB Stockholm sköter ekonomisk, teknisk och trädgårdsförvaltning.
Förvaltare: klicka här för kontaktinformation.
En fastighetsskötare finns att tillgå vissa dagar i veckan.
Ekonomi
Klicka här för att läsa om ekonomin i föreningen.
Kontaktuppgifter till dig som mäklare
Eftersom HSB har fullmakt att hantera det mesta som du som mäklare behöver få hjälp med, kontakta dem med dina frågor på 010- 442 13 00 eller på mailen servicecenter.stockholm@hsb.se
Om du har registrerat dig så kan du också logga in på mitt HSB.
Om du ska ha en visning, kontakta styrelsen i god tid i förväg på brfbofinkensolna@gmail.com, så ordnar vi en tillfällig portkod. Vi ser också gärna att du undviker att sätta upp lappar på fönstren i våra portar, då de skymmer sikten och tejpen är svår att få bort, även att ställa upp dörrarna med risk för att obehöriga kommer in.
Utdrag ur lägenhetsregister m.m.
Kontakta HSB Kund- och medlemsservice: Kontaktinformation hittar du här.
Överlåtelseavgift
Administreras av HSB. Överlåtelseavgiften är 2,5% av basbeloppet och tas ut av säljaren.
Kontakta HSB Kund- och medlemsservice på 010-442 11 00 eller maila dem på servicecenter.stockholm@hsb.se.
Pantsättningsavgift
Administreras av HSB. Pantsättningsavgiften uppgår till 1% av basbeloppet/pantsättning.
Kontakta HSB Kund- och medlemsservice.
Bostadsrättstillägg
Bostadsrättstillägg ingår inte i fastighetsförsäkringen, utan medlemmen ska ha detta tillägg på sin hemförsäkring.
Medlemskapsansökan i föreningen
Kontakta HSB Kund- och medlemsservice här
För att medlemskap ska godkännas krävs intyg att man har läst och tagit del av föreningens stadgar och boenderegler.
Delat ägandeskap med minst 20%-sats är möjligt.
Länk till Brf Bofinkens Boenderegler finns här.
Länk till Brf Bofinkens stadgar finns här
Genomförda renoveringar
Samtliga byggnader genomgick stambyte 2011-2016. Tak på alla byggnader har också justerats.
Pågående renovering & förbättringar
Föreningen har påbörjat en omfattande renovering med byte av fönster, balkonger, samt betong- och putsfasader. Renoveringen påbörjades i april 2022 och beräknas vara färdig under 2027. Wiboms väg 8 och Wiboms väg 12 färdigställdes under 2023, medan Wiboms väg 10 och 6 färdigställdes 2024. Renovering pågår av Wiboms väg 4 som beräknas bli klar vintern 2024. Renovering av Wiboms väg 2 startade i augusti 2024 och bli färdig under sommaren 2025. Därefter kommer renoveringen av lamellhusen påbörjas.
Du kan läsa mer om den pågående renoveringen här
Föreningen öppnande sina nybyggda sop- och miljörum våren 2024. Du kan läsa mer om det här
Föreningen jobbar även med ett projekt avseende värmeåtervinning för att sänka värmekostnaderna.
Det finns en hel del information och senaste uppdateringar kring våra projekt i tidningen Bofinken Nytt som du hittar här
Planerade avgiftsändringar
I samband med beslutet om renoveringen beslutade styrelsen 2019 om en höjning av avgiften med 5% från den då relativt låga avgiften. Samma beslut fattades av styrelsen under åren 2020-2023. På grund av ökade räntekostnader och inflation höjdes avgiften med 12% från 1 januari 2024.
Eventuella ytterligare avgiftsförändringar kan tillkomma, det beslutet tas löpande av styrelsen.
Övrigt
Vatten, värme, internet (250Mbit/s via Telenor) och bas-TV (av ComHem/Tele2) ingår i månadsavgiften. Det är möjligt att beställa fler kanaler från både ComHem och Telenor.
I förekommande fall, tänk på att begära intyg på badrumsrenovering från säljaren.