Samlingslokal

Samlingslokalen eller festlokalen ligger vid Kastrupgatan 9 och kan användas av boende i Brandsö. Syftet med lokalen är att ickekommersiell verksamhet som leds och anordnas av boende i Brandsö ska kunna genomföras. Exempelvis barnkalas, föreningsträffar, styrelsemöten och föreningens egna informationsmöten hålls här.

Regler för lån av föreningslokalen i BRF Brandsö

Lokalen upplåtes ej för kommersiell verksamhet eller kontinuerliga, återkommande möten eller hyras vidare utan att boenden i föreningen deltar. 

Bokning sker genom Aptus Home appen eller via Aptus-webben. Det är inte tillåtet att avboka inom 24 timmar. Debiteringen sker ändå. 

Dygnshyra för bokning är 500 kr och gäller 11:00-04:59 (kommande dag). 
När man har bokat lokalen tillåts man komma in under den bokade tiden mha bricka nr 1,

När man bokar och använder lokalen är det viktigt att man lämnar den i gott skikt.

Porslin och annat husgeråd finns att låna i lokalen och prickas av efter separat lista, trasigt porslin eller annat husgeråd skall ersättas av den som hyr, se separat lista i pärmen, om något går sönder eller slutat fungera så anmäl det omgående till fastighetsskötaren eller till styrelsen.

Lokalen och alla möbler ska vara ordentligt rengjorda. Häng inte i gardinerna, hoppa inte i sofforna och använd inte häftapparat för att fästa bordsdukar i borden, tejp går alldeles utmärkt. Man får gärna använda porslin, bestick, köksmaskiner och vitvaror men allt ska vara ordentligt rengjort och placerat rätt när lokalen lämnas.

Städning skall alltid ske av lokalen före avsyning och kontroll, glöm inte att göra rent i kylen, ugnen och mikrovågsugnen samt toaletten.

Städutrustning finns i städskåpet och skall också hållas rent och vara klart att användas för nästa som hyr lokalen

Övernattning i föreningslokalen enstaka nätter har samma kostnad som för lån av lokalen på dag eller dygnsvis (11:00-04:59).

Vid renovering kan man boka enstaka tider på förmiddagar för matlagning kostnadsfritt. OBS! e-posta styrelsen för att inte bli debiterad! 

Töm soptunnan och lämna inga sopor eller matrester kvar i kylskåpet eller frysfacket. Matrester får ej slängas i miljöstugan, använd heller inte den allmänna soptunnan utanför lokalen utan släng soporna i sopnedkastet i din port.

Det är du som lånar lokalen som ansvarar för att det inte förekommer oväsen utanför lokalen på kvällen som kan störa grannarna och att inte störa grannar med hög musik efter tidpunkten för tystnad i föreningen generellt.

Glas och koppar ersätts med 20.- styck och tallrikar med 40.- ifall de skadas eller saknas. 

Rengöringsmedel, handdukar, toapapper, soppåsar ansvarar den som lånar lokalen för och ingår inte i lånet/hyran av lokalen.

Lokalen ska vara utrymd till klockan 23 (förutom vid övernattning). Lokalen skall då vara städad och använda kärl diskade. För skador som uppstår på utrustning kommer ersättning krävas av den som ansvarar för lokalen vid tillfället.

Glitter och konfetti är fint men svårstädat, så undvik gärna att använda det i eller utanför lokalen, alternativt se till att ni får bort allt innan ni lämnar lokalen.

Har sofforna smutsas ner? Se till att tväta överdraget så inte fläckar uppstår. Det har hänt att folk varit mindre varsamma med det och lämnat sofforna i dåligt skick. 

Ett tips är att fotografera lokalen både innan och efter användning om ni ser att personen som bokat lokalen innan har misskött städningen eller haft sönder någonting. Märker ni av någonting sådant mailar ni styrelsen med bilder, annars kan ni riskera att åka på en straffavgift. Straffavgiften läggs på debiteringen av lokalen för den som missköter sig och motsvarar kostnaden för en lokalhyra. 

Inte under några omständigheter får man: 

  • Röka i lokalen
  • Ha verksamhet i lokalen utan att den som är ansvarig för lokalen finns närvarande
  • Störa omgivningen
  • Bedriva kommersiell verksamhet i lokalen

Lokalen lämnas över (ren och städad) till nästa uthyrare senast kl 05:00 kommande dag. Det har hänt att det inte har städats ordentligt i loken. Den som inte städar lokalen efter sig behöver även betala hyran (500:-) för den personen som hyr efteråt och behöver städa. Man bör dokumentera överträdelse och skicka det snarast till styrelsen för hantering. 

Vid upprepad misskötsel (trots tillsägelser) kan man förbjudas att hyra lokalen. 

OBS! Notera att hyran för lokalen kan komma att aviseras först flera månader senare i samband med kvartalsfakturering från HSB. 

  • Köket i festlokalen
    Köket i festlokalen
  • Festlokalen
    Festlokalen