Till alla boende:
Vi i styrelsen får många frågor kring avgiftsavierna för januari, februari och mars och med denna information vill vi förklara vad som har hänt.
Som alla har märkt har vi haft problem med avläsningarna av våra elmätare under 2021-2022. I juni bytte vi ut alla elmätare då vi förutom problemen med avläsningen fanns inte reservdelar till de gamla elmätarna att köpa.
I samband med detta bytte vi även leverantör för avläsningstjänsten från och med 1:a juli. Tyvärr krånglade den första leveransen av förbrukningssiffrorna till HSB. Detta medförde att på de tre tidigare månadsavierna var det endast elförbrukningen för delar av juni på en av dem, det var den som fanns med på oktoberavin. Detta betydde att föreningen inte fakturerade elförbrukningen för juli och augusti.
När avierna för nästa tre månader skickades ut (de ni fått nu) lades elförbrukningen för juli och augusti olyckligtvis under en post 0801-0831 (borde varit 0701-0831) och för september på en post 0901–0930 och med detta är vi ikapp med de två eftersläpande månaderna. Resterande två har vi rätt förbrukning på rätt månad.
Det som inte är debiterat för delar av juni fanns det utrymme för att fånga i upp i den totala budgeten för 2023 då detta var planerat som en del av elmätarbytet och kommer inte att debiteras.
Det som tyvärr har hänt med kostnaderna för elen är att vårat treåriga elavtal med Skellefteå kraft gick ut sista februari och vi var tvungna att byta avtal. Vi tog in offerter från flera leverantörer och vid detta tillfälle var Vattenfall billigast. Vi blev rekommenderade att låta det vara rörligt fram till sommaren då elpriserna brukar gå ner och sedan ta in nya offerter för elen. Med allt strul som var lät styrelsen vid detta tillfälle låta bli att höja elpriset och behålla taxan enligt den gamla kostnaden för att höja elavgiften i samband med att vi fick en ny leverantör av avläsningstjänsten den 1 juli.
Efter semestrarna började vi ta in nya offerter från flera elleverantörer och utvärdera dessa och det förmånligaste avtalet vi kunde få var via Luleå energi. Tyvärr skriver de avtal årsvis så deras avtal börjar gälla från och med 1 januari. Detta innebar att vi var tvungna att ytterligare höja kostnaden något under hösten.
Vi har full förståelse för att det är olyckligt att både höjningen samt två extra månaders förbrukning hamnar på januaris avgift men styrelsen hoppas att alla förstår att vi också drabbas av detta och har gjort vårat yttersta för att det skulle lösas på något annat sätt in i det sista, därav denna sena information.
Vi ber om ursäkt för det som inträffat men med detta hoppas vi att vi har förklarat vad som har hänt och att alla kan förstå varför det har blivit så här.
Mvh,
Styrelsen