Nycklar och passersystem

I föreningen använder vi Aptus passersystem med beröringsfria nyckelbrickor.
Aptus porttelefon på träpanel. Person i jeansjacka håller upp nyckelbricka mot porttelefonen.

Nyckelbrickor

Varje lägenhet tilldelades 3st nyckelbrickor när Aptussystemet togs i drift. Dessa nyckelbrickor är numrerade 1, 2 och 3. Om en nyckelbricka försvunnit måste styrelsen kontaktas och informeras om vilken av lägenhetens brickor som försvunnit för att spärra den.

Behöver du som medlem beställa nya nyckelbrickor så kan du kontakta styrelsen.

Alla föreningens byggnader använder nyckelbrickorna för inpassage och för tillgång till de gemensamma utrymmena. Tvättstugorna bokas även med hjälp av samma nyckelbrickor med hjälp av bokningsterminal.

˃ Mer info om tvättstugorna

Nyckel

Trots att vi använder Aptus passersystem till alla gemensamma ytor så används nyckel fortfarande för att åka till källarplan med hiss i Astrakangatan 4 och Hässelby Torg 2.

Porttelefon

I huvudingången till varje hus finns en porttelefon. Med porttelefonen kan besökare välja den boende de vill ringa för att bli insläppta. Du som medlem kan tala med dina besökare och släppa in dem genom att trycka på * (stjärna) eller 5 under telefonsamtalet. Dörren kommer då öppnas för inpassering. Fullständig manual för porttelefonen finns att hämta i botten på denna sida.

Medlemmar kan skicka ett epostmeddelande till styrelsen för att registrera telefonnummer för porttelefonen. Systemet kan använda både fasta och mobila telefonnummer.

Nyckelinkast

Vid tillfällen då föreningen/hantverkare behöver tillträde till medlemmarnas lägenheter så finns möjligheten att lämna ifrån sig nycklar via ett nyckelinkast på baksidan av Astrakangatan 2 om man inte har möjlighet att vara på plats och släppa in. Nyckelinkastet är byggt så att inlämnade nycklar inte kan fiskas upp från utsidan. Inlämnade nycklar återlämnas efter slutfört arbete.