Tekniskt problem vid installation av nya bredbandet
Tyvärr uppstod ett tekniskt problem vid anslutningen av vårt nya internet
från Ownit som skulle skett idag. En kommunikationsmiss mellan Telia, Ownit
och Styrelsen ledde till detta. Styrelsen ber om ursäkt för förseningen men
vill samtidigt påminna om att vi i styrelsen är vanliga människor som inte är
experter inom alla områden och måste förlita oss på att de företag som
vägleder oss gör det rätt och riktigt - vilket inte har gjorts här.
Vad innebär det för dig?
Vad denna försening innebär för dig beror på vilken leverantör du har idag.
Har du ComHem via coaxialt nät ("tre hål i väggen") eller mobilt bredband
("dongel") och har sagt upp det bör du kontakta din leverantör och häva
uppsägningen tills vidare.
Har du internet via Telia fiber, genom uttaget ovanför ytterdörren bör du
också häva uppsägningen om du redan sagt upp ditt avtal. Dessvärre går vårt
driftavtal med Telia ut idag och risken är att internet via fiber slutar
fungera. Vi håller på att jaga vår kontakt på Telia för att se om de kan
hålla driften uppe ett tag till.
Hur lång blir förseningen?
Det är svårt att säga i dagsläget - Ownit undersöker olika lösningar och vi i
styrelsen gör allt vi kan för att lösa detta problem så smidigt och snabbt
som möjligt. Enligt ownit kan det handla om allt från ett par dagar upp till
ett par veckor.
Vi som sitter i styrelsen drabbas också av detta och är lika besvikna som ni,
vi ber om er förståelse inför denna försening.
Det har varit en lång process och vi har jobbat hårt i förhandlingar med
olika leverantörer för att kunna förse alla medlemmar med internet utan
avgiftshöjning. Tyvärr var det för mycket begärt med en sån här stor teknisk
förändring att komma undan utan lite strul. Vi kommer att uppdatera kring problemet så fort vi får mer information här på vår hemsida.
Vänliga hälsningar,
Styrelsen