Nytt datum för gruppanslutningen

03 mars 2020 Ownit har presenterat ett nytt datum för driftsättningen - 31 mars. Förseningen beror på att vi saknat områdesnät som nu skall byggas.

Nytt datum för gruppanslutningen till internet

Som tidigare kommunicerats uppkom ett förhinder vid gruppanslutningen som skulle skett den 12 februari. Grunden till problemet är att vi saknar ett områdesnät (datakablar som sammanlänkar husen) då det inte installerades tillsammans med fiberanslutningen som gjordes av Telia för tio år sedan. Istället drogs endast kablar mellan Telias datacenter och varje hus, som fortfarande ägs av Telia. Att en förening har ett områdesnät är en förutsättning för att kunna gruppansluta och få det låga priset vi fått.

Detta är så klart något som borde ha uppdagats tidigare för att förhindra denna plötsliga försening och det som skett är beklagligt. Men nu blickar vi framåt.

Ownit kom igår med en sammanställning av deras undersökningar som skedde i torsdags förra veckan. De kommer nu att bygga ett områdesnät åt oss som kommer att ägas till fullo av föreningen. Det nya datumet för gruppanslutning är enligt Ownit senast den 31 mars, men de jobbar på så snabbt det går och förhoppningsvis är de klara tidigare än så.

I ljuset av de senaste händelserna så kan det vara värt att ha kvar ditt nuvarande internet tills dess att Ownit är installerat och klart och därefter säga upp det gamla. Eftersom gruppanslutningen inte innebär någon avgiftshöjning blir det ingen dubbel kostnad.

Har du redan sagt upp internet?

Om du sagt upp ditt nuvarande internet bör du häva uppsägningen för att inte bli utan internet. Har uppsägningen redan gått igenom och du är utan internet finns det lösningar, exempelvis att koppla upp dig på fibernätet utan bindningstid via exempelvis Telia för 429 kr i månaden eller köpa engångskort med mobilt bredband via exempelvis Tele2Go.

För mer kontinuerliga uppdateringar kan du besöka vår hemsida:

www.hsb.se/stockholm/brf/brf-taklisten/

För att sammanfatta

Nya datumet för gruppanslutningen är 31 mars.

Ownit kommer att bygga ett områdesnät åt oss som vi sedan kommer att äga.

Vänliga hälsningar,

Styrelsen