Informationsmeddelande nr 6, september 2020

17 september 2020 Bästa grannar, Arbetet för samarbetskommittén och styrelsen har fortgått även under sommarperioden, i följande mail beskriver vi vad som hänt de senaste tre månaderna. Vår fortsatta målsättning är att skicka ut information ett par gånger om året, när det finns behov av att dela med oss om pågående ärenden och generella beslut som fattats i styrelsen. Infobreven kommer att publiceras på brf Broparkens hemsida och annonseras via mejl. En målsättning styrelsen och samarbetskommittén har för det kommande verksamhetsåret är att fler medlemmar engagerar sig i föreningen. Vi tar tacksamt emot idéer och hjälp för att utveckla boendet i Broparken. Det mesta om föreningen och vad som gäller t.ex. för beställning av nycklar hittar du på föreningens hemsida www.hsb.se/stockholm/brf/broparken/ ta för vana att kika där i första hand. Styrelsen och samarbetskommittén är medvetna om att föreningens hemsida kan bli bättre både vad gäller innehåll och struktur. Har du tid och lust att engagera dig i arbetet för att förbättra hemsidan mejla då till styrelsen.

 

Förvaltningsfrågor

 

 

Garanti

Vi är nu inne i en garantifas. Anmäl alla de fel du hittar till service.stockholm@hsb.se. Vidare beskrivning om garantifel och hantering av dem hittas på avsnittet Garanti & Kontaktuppgifter på hemsidan. HSB eftermarknadsavdelning kommer inom kort ta över ansvaret för projektet från HSB Bostad för att hantera garantifel medan JMs eftermarknadsavdelning sedan i juli är de som åtgärdar akuta garantifel. Om felen inte bedöms som akuta ska de registreras och tas upp vid garantibesiktningen efter 2 år.

 

 

Återstående projektarbeten

Ett antal fel som inte ännu inte "nollats"/godkänts vid besiktningarna, till exempel tilluften till sopsugen och väggytskikten i trapphusen, kommer att hanteras av projektet.

 

Färdigställande av hyreslokalen kommer också att hanteras av projektet. Status just nu är att entreprenadupphandling pågår.

 

 

Garaget 

Färdigställande av garaget närmare sig. Slutbesiktning preliminärt vecka 43.

 

 

Gården

Färdigställande av gården är fortsatt försenad. Det var tidigare sagt att allt skulle vara klart vecka 35. Vi nu fått besked att slutbesiktning troligen kommer att ske först vecka 43. Tyvärr, ligger de ordentligt efter vilket innebär att det finns risk för ytterligare försening.

 

 

Individuell mätning och debitering av el och vatten

I vår förening tillämpas individuell mätning och debitering av el och vatten. Detta innebär att förbrukningen mäts kontinuerligt och debiteras tillsammans med månadsavgiften på avierna från HSB. Ni kan själva läsa av vattenförbrukningen och följa upp det som debiteras. Ett tips är att läsa av framförallt varmvattenförbrukningen i inspektionsluckan den första dagen i varje månad, för att enklare kunna granska det som debiteras er. Kontakta Kund- och Medlemsservice om det är problem eller tokigheter med aviseringar!

 

 

Ordnings- och Trivselreglerna

Ordnings- och Trivselreglerna har uppdaterats med att det är rökförbud i förenings samtliga allmänna utrymmen och utanför entréerna samt att det är förbjudet att slänga fimpar och snusprillor på föreningens mark. 

 

 

 

Övriga frågor

 

Popup-parken och passage till bron över Husarviken

Under hösten kommer Exploateringskontoret att bjuda in till dialog om popup-parken som planeras längs med Labradorgatan. Då kan vi som bor i området tycka till om förslaget och vara med och påverka vilka funktioner parken ska innehålla. När vi får ett datum informerar vi er.

Markarbeten kan tidigast börja under hösten 2020, och om allt går enligt plan kan de första delarna av parken att börja användas under våren 2021. Mer information om popup-parken kommer att publiceras på stockholm.se/norradjurgardsstaden och facebook.com/norradjurgardsstaden till hösten.

 

 

Växthus (Orangeri)

Växthuset är nu bokningsbart, med följande bokningsregler:

 

  • Möjlighet finns att boka växthuset två gånger per lägenhet och kalenderår
  • Bokningen gäller enbart växthuset
  • Den omgivande terrassen skall kunna nyttjas av andra medlemmar
  • All förberedelse (dukning tex) och efterarbete (återställande och städning som görs med egna prylar) skall ske inom den bokade tiden
  • Bokning kan ske tidigast två månader i förväg
  • Om avbokning önskas skall detta ske senast 2 dagar innan
  • Outnyttjad ej avbokad tid räknas som bokad
  • Bokning registreras på kalender som finns tillgänglig i växthuset
  • Broparkens regler för växthuset gäller 
  • Broparkens Ordnings och Trivselregler gäller för samvaro i växthuset liksom i alla föreningens allmänna utrymmen
  • Bokningsbara pass är 11-15 och 16-20

Vi behöver någon som kan vara bokningsansvarig och som tack kan öka sin egen bokningsmöjlighet. Är du intresserad mejla då brf.broparken@gmail.com så får du veta vad det innebär att vara bokningsansvarig. Det får gärna vara två som delar på uppdraget. 

 

Förebygg vattenskador

Oturligt nog råkade en medlem ut för en vattenskada under sommaren som även påverkade förråden i port 26. Vattenskador är kostsamma och det brukar ta tid innan allt är återställt igen. 

På sidan om Säker vattenhantering kommer tips på vad vi alla kan göra för att förebygga vattenskada och vad vi gör om det börjar läcka vatten. 

 

 

Hemförsäkring

Har du inte redan tecknat en hemförsäkring gör det så snart som möjligt för att få ditt lösöre försäkrat. En ansvarsförsäkring rekommenderas också för att täcka upp eventuella skador som du orsakar utanför lägenheten.

 

 

Balkonginglasning

Bygglovsansökan lämnades in den 5 maj 2020 till Stadsbyggnadskontoret. De ligger rejält efter med hanteringen av bygglovsärenden. Det är till och med kö för att få en handläggare utsedd. Vårt ärende har ännu inte fått en utsedd handläggare. Är du intresserad av att följa ärendet kan du göra det här.

 

 

Förråd och allmänna utrymmen

All förvaring av tillhörigheter ska ske inuti förrådet på grund av brandsäkerhetsskäl. Ingenting får förvaras ovanpå gallerburarna och inte heller utanför lägenhetsdörrarna, av samma anledning. Sådana saker som inte tas om hand kommer få varning och sedan forslas bort.

 

 

Miljörummet och återvinning

Återvinning bygger på att vi alla sorterar vårt avfall rätt. Vid ett flertal tillfällen har det, tyvärr, noterats att boende slänger osorterat avfall i påse och att avfall hamnat/lagts i fel återvinningskärl.

På de allra flesta förpackningar anges hur det skall sorteras för återvinning. Om inte detta framgår eller tveksamhet råder, sortera det hellre till restavfall än chansa på fel återvinningskärl. Restavfall ska slängas i sopsugen!

 

 

Här är några vanliga misstag:

  • Mjölkförpackningar är pappersförpackning
  • Korkar, vare sig skruv eller kork dito är inte glasåtervinning
  • Om du använder soppåse av plast för att forsla ner ditt avfall, glas, metall eller papper så töm dess innehåll i rätt kärl och lägg plastpåsen i plaståtervinningen! 
  • Lägga elektronikprodukter (t.ex. hårtorkar, fjärrkontroller, rakapparater) i miljörummet. Det är produkter som ska lämnas på en återvinningsstation.

 

Trivsel och lukten i återvinningsrummet blir bättre om vi gör rätt. Dessutom minskar attraktionskraften för råttorna om man sköljer ur förpackningarna.

 

Stockholm stad har en miljöstation för farligt avfall på Bobergsgatan vid Hus 25 (i höjd med Settergatan) dit man kan lämna sitt farliga avfall.

 

Självklart ska inte grovsopor och ting lämnas på golvet i miljörummet eller elektronikprodukter i fraktionen för batterier eller ljuskällor, men ändå händer det återkommande. Detta blir en merkostnad för oss, och ger i förlängningen underlag för avgiftshöjningar i föreningen. Information om återvinningscentraler finns på www.stockholmsvattenochavfall.se.

 

 

Länkar

 

BRF Broparkens hemsida:

www.hsb.se/stockholm/brf/broparken/

BRF Broparken på Facebook

Brf Broparken, NDS

BRF Broparkens mail:

brfbroparken@gmail.com

Stockholm Stads info:

http://vaxer.stockholm/omraden/norra-djurgardsstaden/

Lokaltidningen Ekbladet:

www.ekbladet.se/

HSB kontaktuppgifter:

www.hsb.se/stockholm/brf/broparken/garantiochkontaktuppgifter/

Kund- & medlemsservice:

010-442 11 00 (akuta fel efter arbetstid: 08-695 00 00)

Organisation

 

Samarbetskommittén

Amanda Ersson (sammankallande)

Martin Högberg From

Susanna Stockhaus

 

Boende styrelsemedlemmar 

Marike Scheynius (ledamot)

Eva Nordenskjöld (ledamot)

Patrik Barkman (suppleant)

 

Agenda

 

Kommande möten i SK

Tisdag jämna veckor, tills vidare

 

Kommande styrelsemöten

29/9

4/11

6/12

 

 

Växthuset