I badrummet finns huvudavstängning för kall- och varmvatten. Originalventilen kan stängas med en insexnyckel, storlek 10 mm, som samtliga hushåll fått. De badrum som renoverats kan ha annan modell av avstängningskran. I båda fallen är det viktigt att du motionerar avstängningskranen. Testa att den fungerar var tredje månad. Se också till att huvudavstängningen alltid är lätt åtkomlig.
Vattentryck
Stäng alltid av vattentrycket när disk- och tvättmaskin inte används. Och var alltid hemma när dessa är i drift.
Felanmälan
Vid läckage av större omfattning kontaktar du Teknikförvaltning.
Kontakta som regel aldrig jourtjänst utan att först ha talat med någon i styrelsen!
Om det inte kommer något vatten alls ur kranarna bör du se efter om det finns meddelande/mejl om vattenavstängning under viss tid. Saknas detta, kan du kontrollera med Stockholm Vatten och Avfall.
Tel dagtid: 08-522 120 00
Akut ärende - kvällar - nätter och helger: SOS Alarm - 08-454 25 70.
Vid brist på varmt vatten i kranarna kan du kontrollera med Stockholm Exergis (tidigare Fortum Värme), dygnet runt, om det är ett större avbrott på fjärrvärmen. Vänta annars en stund och se om varmvattnet kommer tillbaka. Är det fortfarande kallt, kontaktar du fastighet felanmälan.
Stockholm Vatten och Avfall ansvarar för våra vattenleveranser m.m. Vårt vatten är så kallat ”mjukt vatten” och håller en hårdhetsgrad på 4-6ºdH. Anpassa doseringarna i din disk-/tvättmaskin därefter. Se instruktionen för diskmaskinen.
Länkar