NYHET: föreningen har ett nyligen uppgraderat gruppanslutningsavtal. Detta innebär att det, från och med nu i föreningen, ingår routern Wifi 6 (som ersätter den äldre modellen Technicolor).
Kontakta Telenor och beställ den nya routern om du/ni är nyfinflyttade i föreningen.
Kontakta Telenor om du/ni har den gamla routern och önskar byta ut den mot den nya. Eventuellt behöver den gamla routern inte återsändas till Telenor, vilket beror på vilken version av den gamla routern (Technicolor) det rör sig om. Detta kommer Telenor kunna svara på. Om den gamla routern INTE behöver återsändas till Telenor, är det bara att återvinna den - förslagsvis i föreningens kärl för elekronikavfall.
I samband med det nya gruppanslutningsavtalet har också bredbandshastigheten uppgraderats till 500 mb/s, upp, -och nedströms.
Längst ner på sidan finns ett dokument med mer information om det nya gruppanslutningsavtalet och vad som b la gäller för fast telefoni samt trygghetslarm.
Här nedan följer en guide för inkoppling av den nya routern, Wifi 6:
Föreningen är gruppansluten till FiberTV via Telenor. Sedan tidigare har vi gruppanslutning av bredband till samtilga hushåll. TV signalen levereras till samtliga hushåll via IP-signal. Lägenheten är utrustad med en kabeldragning från befintligt bredbandsuttag i hall till ett nytt bredbandsuttag i vardagsrum. TIll varje lägenhet hör också en digitalbox. En bredbandsrouter finns att beställa kostnadsfritt hos Telenor tack vare att föreningen är gruppansluten till FiberTV-tjänsten.
Som nyinflyttad kontaktar man Telenors kundtjänst och beställa sin router kostnadsfritt. Du måste också teckna ett nytt abonnemang. Skulle - av någon anledning - digitalbox saknas vid inflyttning kontaktas Telenor för beställning av digitalbox (kostnadsfritt i så fall).
Vid eventuell avflyttning på grund av försäljning ska bredbandsrouter och digitalbox återsändas till Telenor . Returadress med mer information kring detta finns på Telenors hemsida - följ denna länk:
https://www.telenor.se/kundservice/retur-av-utrustning/
Alternativt är att ÖVERLÅTA utrustningen på den som flyttar in. På så sätt behöver man inte skicka tillbaka utrustningen. Överlåtelseblankett finns att ladda ner på denna sida. OBS! DU SOM AVFLYTTAR MÅSTE AVSLUTA DITT ABONNEMANG (DIN DEL AV GRUPPANSLUTNINGSAVTALET) - OAVSETT OM ÖVERLÅTELSE ELLER EJ AV UTRUSTNINGEN
Därför rekommenderar vi att orginalemballagen för både router och digitalbox sparas.
Glöm heller inte att avsluta ditt abonnemang hos Telenor innan avflyttning.
Glöm inte heller att skapa ett konto på Telnors Mina sidor (se mer info på Telenors supportsidor hur man går tillväga)
Programutbud som ingår till samtliga hushåll är TV Bas. Möjlighet finns att uppgradera till kanalpaket TV Flex samt TV Stor med utbytbara kanaler (självkostnadspris). Digitalboxen går att uppgradera med en inspelningsbar hårddisk (självkostnadspris). Glöm inte att ta loss den inspelningsbara hårddisken från digitalboxens undersida vid eventuell avflyttning, eftersom du äger själva hårddisken själv.
Om du behöver hjälp och support, eller om du saknar någon utrusning (router eller digitalbox) - tag kontakt med Telneors kundservice:
020-22 22 22. Du kan även nå Telenor via chatten på hemsidan. Eller gå in på www.telenor.se
Sedan Bredbandsbolaget blev Telenor har rutinerna för inloggning till Mina sidor ändrats. I och med GDPR har Telnor skapat en säkrare inloggning, vilket också innbär att man måste verifera sig som ägare till det nya kontot. Hade man tidigare ett konto hos Bredbandsbolaget, behöver man alltså skapa ett nytt. Se mer info hur man går tillväga på https://www.telenor.se/utskick/logga-in/. Genom att skapa ett nytt konto, får du tillgång till Mina sidor samt åtkomst till Webmejl.
Du som redan har en inloggning till tidigare Bredbandsbolaget, med epost-adress @bredband.net, loggar in med SAMMA inloggning även via Telenor
Digitalboxen har en strömspar-funktion, vilket innebär energisparläge. Denna funktion kan man ställa om i menyinställningarna under fliken "systeminställningar". Avaktivera energisparläget i så fall.
https://www.telenor.se/kundservice/tv-och-stream/via-fiber/
Ibland händer det att digitalboxen tappar signalen från fiber-LAN. Ett felmeddelande "ingen signal" dyker upp i TV-rutan (en cirkel med ett streck snett igenom). Gör så här för att återställa TV-signalen:
1. stäng av digitalboxen genom att trycka på avstängsningsknappen på digitalboxens baksida (till vänster).
2. dra ut digitalboxens strömkontakt (den som har en grön lysdiod) och vänta i ca 30 sekunder.
3. koppla in strömkontakten igen
4. slå på digitalboxen igen.
Nu startas Telenors Fiber-TV mjukvara om igen, vilket tar ca 30 sekunder.
Du kan få tillgång till TV-utbudet i en dator, surfplatta, eller i mobil överallt var man befinner sig. Eftersom föreningen har FiberTV i gruppanslutning, ingår denna tjänst i vårt abonnemang. (Observera att tjänsten INTE är tillgängllig utomlands).
För att du ska kunna få tillgång till "Telenor Stream" - gör så här:
1. gå in på www.telenor.se/stream .
2. klicka på "aktivera tjänsten"
3. logga in med din e-postadress samt kundnummer*
* kundnumret finns på fakturan, men också på den information Bredbandsbolaget skickat ut till alla boende.
4. Följ instruktionerna för att skapa ett konto
För att titta på tjänsten i en dator - gå in på www.telenor.se
För att titta på tjänsten i en mobil och/eller surflatta - ladda ner appen "Bredbandsbolaget stream" från Google Play (android), eller App Store (iphone).
Tjänsten är även tillgänglig för Apple TV (se mer information på www.telenor.se)
Föreningen är även gruppansluten för tjänsterna Bredband via Fiber och hemtelefoni via Fiber. Bredband är anslutet till lägenheten via Routern (som också ansluter till Fiber TV).
När det gäller hemtelefoni via Fiber behöver man kontakta Telenors kundtjänst för flytt av hemtelefoni via Bredband