Syftet med den ”nya” Bostadsrättslagen är att mer av ansvaret för lägenhetens underhåll har flyttats från föreningen till den enskilda medlemmen. Allt i huset måste vara försäkrat, därav ett bostadsrättstillägg som en egen försäkring. Brf Ekhammar behövde anpassa sin fastighetsförsäkring till den nya ansvarsfördelningen (och därmed alla uppkomna skaderegleringar med försäkringsbolaget inblandat). Tidigare hade Brf Ekhammar Trygg-Hansa som försäkringsbolag. I den dåvarande fastighetsförsäkringen hos Trygg-Hansa var bostadsrättstillägget för medlemmarna inbakat som ett paket. Så är det inte i den nya fastighetsförsäkringen hos Folksam.
Under de år som har gått har det visat sig att många försäkringsbolag bakar in bostadsrättstillägget som en del av den enskilde medlemmens hemförsäkring. Konsekvensen blev att allt fler medlemmar var dubbelt försäkrade och betalade på så sätt försäkringspremien för bostadsrättstillägget två gånger. Först genom sin egen hemförsäkring och sedan genom medlemsavgiften till föreningens gemensamma fastighetsförsäkring. Skadan regleras dock alltid bara från en enda försäkring så trots att man kanske betalar försäkringspremien dubbelt får man inte två ersättningar vid en eventuell skadereglering.
För ett par år sedan stod det klar att föreningens dåvarande försäkringspartner Trygg-Hansa av olika anledningar inte längre fungerade ändamålsenligt för just Brf. Ekhammar. Styrelsen beslutade att byta försäkringsbolag. Brf Ekhammar anlitar sedan gammalt en försäkringsmäklare som fick i uppdrag att ta fram flera offerter från olika försäkringsbolag för att kunna hitta den försäkring som fungerar bäst vid reglering av uppkomna skador samt där priset för försäkringspremien är rätt för oss och där självrisken vid en uppkommen skada är optimal. I samband med denna offertframtagning har det visat sig att inte alla försäkringsbolag erbjuder ett paket där även medlemmarnas egna bostadsrättstilläggsförsäkringar ingår i paketet.
Styrelsen valde en ny fastighetsförsäkring hos Folksam eftersom det fungerar bäst för Brf. Ekhammar med avseende på hantering av skaderegleringsärenden samt pris för försäkringspremien är rätt. Dessutom erbjöd Folksam rätt nivå på självrisken.
Vid varje skadereglering är det försäkringstagaren som försäkringsbolaget håller kontakten med. Under den gamla konstruktionen var det hela föreningen som var försäkringstagaren. Försäkringsbolaget kommunicerade därför inte med den skadedrabbade medlemmen utan med föreningen. Nu, när varje medlem har en egen bostadsrättstilläggsförsäkring och är därmed en försäkringstagare går kommunikationen direkt mellan medlemmen och försäkringsbolaget.
Enligt den ”nya” Bostadsrättslagen har medlemmarna fått ett större ansvar för sina lägenheter. Enligt dessa principer ansvarar varje medlem för lägenhetens underhåll men även andra saker har flyttats över på medlemmarna. Exempelvis har vi fått individuell elmätning där var och en betalar för vad man själv förbrukar. Att själv betala den egna försäkringspremien för bostadsrättstillägget ligger i samma linje.