Trädvårdsplan 2023

Våra huskroppar byggdes 1952 och flertalet av de träd som vi fortfarande har kvar satte sina första skott ungefär samtidigt. Det betyder att de nu har uppnått en ganska ansenlig ålder av 70 år. Tyvärr har det i vissa fall börjat visa sig. Styrelsen bad därför HSB Stockholm genomföra en trädvårdsplan så vi kan ta hand om och föryngra vårt trädbestånd på bästa sätt. Målbilden är att bevara den unika miljö, "staden i skogen", som Blackeberg är känt för till kommande generationer.

Bakgrund: Det finns några bakrundsaspekter till trädbeståndets välmående som inte omnämns i rapporten. Redovisar dem här för att ge kontext  varför trädvårdsplanen var behövlig i detta skerde.

Förutom att flertalet av träden har funnits här i mer än 70 år så har även andra faktorer påverkat att vi under de senaste åren har sett en försämring i trädbeståndets välmående. Ovanligt varma sommrar har påverkat och framförallt aspar dog av uttorkning. En del av dessa träd rasade av sig själva innan vi hann ta ner dem. Ett starkt bidragande orsak till att vi tog fram planen var att vi inte vill ha liknade incidenter igen. 

En annat fenomen som framförallt uppträdde under vintern 2022/2023 var att tallarnas grenar började brytas av och ramla ner när det snöade. Grenarna hade förlorat sin "elasticitet". Även om vi inte kan veta säkert så tror vi det beror på arbetet med Förbifart Stockholm och deras dispens att sänka grundvattennivån under rekomenderade nivåer. Förbifart Stockholm är ett väldigt viktig infrastukturprojekt och en förutsättning för att Blackeberg och Stockholm fortsätter vara ett livskraftigt område där människor vill bo och arbeta. Men så stora ingrepp är inte utan negativa konskekvenser.

https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-stockholms-lan/e4-forbifart-stockholm/

"Fortsatt tätning av berget

I en miljödom från 2014 styrs det vilken mängd grundvatten som max får läcka in i de cirka 55 kilometer långa bergtunnlarna. Den viktigaste åtgärden för att förebygga skador och minska påverkan är att täta berget runt tunnlarna.

Trafikverket utför ett omfattande och sammansatt arbete med tätning av berget. Men vi har konstaterat att det inte räcker för att begränsa inläckande vatten på vissa sträckor efter byggskedet när tunneln är färdig. Därför ansöker vi om ändring i miljödomen för att kunna infiltrera mer vatten. På så sätt kan vi minska påverkan på grundvatten och skydda närområdet."

Antagandet är alltså att träden inte har haft lika mycket vatten under den gångna sommaren. Det har gjort att veden är sprödare än tidigare. Att mycket blöt snö och häftiga väderomslag kan också ha påverkat. 

Det var lite om bakgrunden. Med den kunskapen i bagaget blickar vi nu framåt och planerar inför de kommande deceniumerna. Trevlig läsning!