Avgiftsdebitering

Alla bostadsrättshavare betalar en årsavgift till föreningen, antingen månadsvis eller kvartalsvis beroende på vad som står i stadgarna. Brf Entitan skickar månadsavier via HSB. Se mer information nedan.

Vid frågor rörande avgifter ska du kontaka Kund - och Medlemsservice på tfn: 010-442 11 00 eller maila till service.stockholm@hsb.se.

Årsavgift

Årsavgiften som ofta kallas månadsavgift då den betalas varje månad och som alla medlemmar betalar till föreningen, ska täcka föreningens driftskostnader. Det innebär uppvärmning, vatten, el, löpande underhåll, räntor, amorteringar med mera. I föreningens stadgar ska det framgå på vilken grund årsavgifterna beräknas, exempelvis enligt andelstal eller insatser. Om beräkningsgrunden ska ändras måste beslut om det fattas av föreningsstämman.

Årsavgiftens storlek bestäms av styrelsen utifrån att årsavgifterna ska täcka den löpande verksamheten. Styrelsen kan alltså fatta beslut om att höja årsavgifterna när det behövs och därefter meddela medlemmarna om att höjning av avgifterna kommer att ske.

Medlemmarna bör informeras om höjning av årsavgifter i god tid innan ändringen. Det är inte möjligt att höja årsavgifterna retroaktivt.

Det finns ingen gräns för hur mycket årsavgiften kan höjas och ibland kan det krävas flera höjningar av årsavgifterna under ett år. Ofta är det bättre att höja avgifterna med några procent årligen än att höja mycket mer sällan.

Utebliven betalning av årsavgiften eller upprepade förseningar med betalningen kan leda till att en medlem sägs upp från sin bostadsrätt och tvingas flytta. Föreningen har rätt att ta ut dröjsmålsränta vid för sent inbetald årsavgift.