När du köper en bostadsrätt av HSB genomför vi flera besiktningar, bland annat slutbesiktning, efterbesiktning, brukandebesiktning, tvåårsbesiktning och femårsbesiktning. De två senare är så kallade garantibesiktningar, det vill säga att de genomförs under garantitiden vilket innebär att eventuella brister på fastigheten omfattas av garantin.
Slutbesiktningen av lägenheten görs när huset är färdigställt, innan du får tillträde till lägenheten. Slutbesiktningen sker formellt mellan entreprenadens kontraktsparter, det vill säga dels mellan bostadsrättsföreningen och HSB Bostad, dels mellan HSB Bostad och dess underentreprenörer och leverantörer. Bostadsrättshavaren är inte kontraktspart. Eventuella anmärkningar som framkommer vid slutbesiktningen noteras i bilagor till besiktningsutlåtandet. Besiktningsutlåtandet i sin helhet lämnas över till bostadsrättsföreningens styrelse.
För att kontrollera att underentreprenören har avhjälpt de anmärkningar som uppdagats under slutbesiktningen gör besiktningsmannen en efterbesiktning. Förutom besiktningsmannen deltar en representant från bostadsrättsföreningen, en representant från HSB Bostad och entreprenadens kontraktsparter. Om det finns punkter kvar att åtgärda noteras de i efterbesiktningsutlåtandet.
En del brister märks först när lägenheten brukas, och därför bjuder HSB Bostad, inom en till två månader efter det att du fått tillträde till din lägenhet, in dig som bostadsrättshavare till en brukandebesiktning. Vid brukandebesiktningen tar en oberoende besiktningsman ställning till de eventuella anmärkningar som du har rapporterat in. Inför brukandebesiktningen ska du anmäla eventuella anmärkningar via kontaktformuläret på hsb.se. De anmärkningar som kommer in hanteras och bedöms av besiktningsmannen vid brukandebesiktningen.
Besiktningen avser anmärkningar som utgör funktions- och /eller entreprenadanmärkningar. Besiktningen behandlar inte anmärkningar som kan antas ha uppkommit under eller efter inflyttning. Den omfattar inte skador på ytskikt, exempelvis parkettskador eller tryckskador i väggar.
Fel eller brister åtgärdas vid planerade och förannonserade åtgärdstillfällen efter det att brukandebesiktningen har genomförts. Vid åtgärdstillfället behöver du lämna tillträde till lägenheten till den som ska åtgärda felet och se till att möblemang och väggdekorationer som kan vara i vägen tas bort. Underlåter du att lämna tillträde till lägenheten finns det risk att fel avskrivs trots att de inte har åtgärdats. Entreprenören ansvarar inte för finstädning efter åtgärden.