Den åtta kilometer långa sträckan mellan Barkarby och Kallhäll beräknas vara klar 2016.
Projektet innebär förutom fler spår bland annat nya stationer vid Barkarby och Kallhäll.
Bygget är en del i att öka turtätheten och minska förseningarna för tågtrafiken i Mälardalen.
För vår del innebär utökat antal spår inte att några spår utöver de nu befintliga byggs på vår sida, västra sida, om perrongen. Där finns redan två spår.
Däremot kommer spåret närmast oss att användas för fjärrtågen, som inte stannar vid vår station.
Järnvägsbygget innebär att fjärrtågen kommer något närmare oss på det spår som för närvarande är att betrakta som ett reservspår.
Nämnda förhållande är en av anledningarna till att vi fått bidrag från Trafikverket för inköp och montering av fönster med bra ljudisolering.
Negativt för oss är att byggtrafiken till järnvägsbygget kommer att vara omfattande.
Om jag är rätt informerad kommer den nu spärrade infartsparkeringen söder om bussterminalen att förbli spärrad under byggtiden.
För styrelsen 2012-11-11/Lennart Forsgren