Finnboda i förvandling*
1873 köpte Bergsunds Mekaniska Verkstad område Finnboda för att flytta ut sin
varvsverksamhet från Mälaren till Saltsjön. Slussen begränsade varvet från att föra ut större
fartyg. Områdets ägare Finnboda Beckbruks AB hade i stort sett lagt ned sin framställning av
gran- och furutjära för tätning av fartygsskrov. Orsaken var att träfartygen ersattes av
ångfartyg byggda i järn. Varvets första fartyg var tankern ”Talmund”, som levererades 1882.
Stockholm Rederi AB Svea köpte varvet 1916 och var dess ägare fram till 1970. Trots
depressionen på 1920-talet uppförde Sveabolaget nya stapelbäddar, en plåtverkstad och ett
huvudkontor (idag SLG-huset), maskinverkstaden (idag Fogia) samt bostadshus på
Finnberget. På 1930-talet ökade handel och sjöfart samtidigt som Sverige rustade upp flottan.
På Finnboda gjordes nya satsningar under andra världskriget. Man byggde snickeri/timmer-
verkstaden i tre våningar 1945 (idag Brf Hamnkontoret med 5 våningar), svetshall 3 (idag Brf
Dockland), marketenteriet (idag uthyrt till dataföretag), den höga verkstadsbyggnaden mellan
svetshall 3 och Finnberget (riven och ersatt med Ikanos bygge Saltsjö Vy) samt det centralt
placerade Verkstadskontoret (idag kontorshus för klädesföretag). På Finnberget byggdes
ytterligare bostäder åt varvets personal.
1970 såldes varvet till Salénrederierna. En nysatsning gjordes med igenfyllning av
Hästholmssundet och på nyvunnen mark byggdes en ny svetshall och ytterligare förråd för
utrustning. En stor bockkran uppfördes som gick helt över den stora stapelbädden. Kranen
kunde köra från verkstadsbyggnaden och svetshall 3 på en kranbana, som slutade en bit ut i
vattnet. Fartyg upp till 35 000 ton kunde byggas. Snickeriverkstaden (idag Brf
Hamnkontoret) blev huvudkontor. Det gamla HK-kontoret (idag SLG-huset) såldes eller
hyrdes ut till utomstående. Saléns satsade på nybyggnad och reparationer men redan 1973
kom oljekrisen. Tank- och lastfartyg lades upp eller skrotades. Samtidigt ökade konkurrensen
från Polen, Öst-tyskland, Japan, Korea och Kina. Saléns kompletterade sin verksamhet med
oljeplattformar. Det gav mycket arbete men affären gick med stor förlust. 1976 hade varvet
700 anställda. Svensk varvsindustri förblev blev olönsam. Statliga Svenska Varv bildades
1977 i samråd mellan Staten och Metall-Facket för att rädda så många jobb som möjligt. I
utbyte mot marken i Finnboda satsade 1981 Nackas och Stockholms kommun samt
Landstinget 10 miljoner kronor var för att bevara Finnboda Varv. Samtidigt sjösattes ms
”Nordic Link”, som kom att bli varvets sista egna fartygsbygge.
Finnboda Varv byggdes nu om till Sveriges största reparationsvarv och en stor flytdocka
köptes 1982 för bla Finlandsfärjorna. 1986 köptes och flyttades stålbyggnadsföretaget
Gränges Hedlund till Finnboda AB, som blev det nya namnet. Bolaget hade tre inriktningar:
fartygsreparationer, verkstadsproduktion och stålbyggnad. Finnboda AB tycks ha varit
lönsamt medan övrig verksamhet i det statliga Svenska Varv krävde årliga tillskott i
miljardklassen. Staten och Metall-Facket enades om avveckling. Svenska Varv överlät 1987
samtliga sina aktier till statliga Celsius Industrier AB, som den 10 november1988 överlät
samtliga aktier i Finnboda AB med byggnader och tomträttsavtal till Stockholmen Industrier
AB för 40 miljoner kronor (huvuddelägare Olof Nelson). Inom 14 dagar såldes byggnader och
tomträtter vidare till fastighetsbolaget Fabege BTG Invest för ca 70 miljoner kronor.
Samtidigt var de två parterna överens om ett återhyresavtal, som kostade Finnboda AB nästan
8 miljoner i årshyra för tomträtter och byggnader. De nya ägarna gjorde investeringar i
Finnboda AB genom leasing och köp. Verksamheten fortsatte men bara efter något år den 9
jan 1990 tog det åländska färjefartyget Sally Albatross eld i samband med svetsningsarbete.
På grund av grovt slarv lämnades ingen ersättning från varvets ansvarsförsäkring
(brandvakten hade lämnat fartyget, brandslangen var bortkopplad liksom fartygets
sprinkleranläggning, brandsektionering öppen). Av samma anledning gällde inte heller den
begränsning av ansvarsbeloppet 50 miljoner kronor som fanns inskrivet i varvets
reparationsavtal. Fartygets överdel och inredning totalförstördes. Maskineriet fick stora
skador av skum och släckvatten. Tack vare en intakt bottendel kunde återstoden av fartyget
bogseras till Tyskland för återuppbyggnad.
Det åländska försäkringsbolaget Alandia begärde ca 550 miljoner kronor i återersättning för
sina kostnader. Finnboda AB försattes i konkurs den 13 november 1990. Konkursförvaltaren
sålde allt lösöre sedan han klarat ut vad som var leasat respektive köpt. Den stora flytdockan
nr 2 såldes till Mexico 1991 men det dröjde ända till oktober 1997 innan Högsta Domstolen
avgjorde att beloppet från försäljningen tillföll varvets konkursbo och inte dess säljare.
Tomma plåtverkstäder, svetshallar, maskinverkstäder och marketenteri alla med tomträtt,
fartygsbäddar och kajer ägdes troligtvis av fortfarande av fastighetsbolaget Fabege BTG
Invest. Verkstadskontoret (idag klädesföretag) och Huvudkontoret (idag Brf Hamnkontoret)
såldes av. Lokalerna hyrdes ut till designfirmor, konstnärer och småföretagare. Utan den stora
flytdockan var all varvsdrift omöjlig.
1997 blev HSB Stockholm med dotterbolaget, Finnboda Industrilokaler HB, ägare till all
mark och alla byggnader i Finnboda. Svetshall 3 var dansstället Dockland år 2002 och på
bänkar placerade utomhus i Stora Stapelbädden kunde man sommaren år 2003 se pjäsen
Vävarnas Barn byggd på Per Anders Fogelströms roman.
Nyréns Arkitektbyrå presenterade 1998 ett vinnande förslag, som Nacka kommun sedan
godtog som Detaljplan 313. Kajer, pirar, minnesmärken, produktionslinjer samt
centralpunkten Hamnplan blev viktiga delar i områdets förvandling. Gatsten, asfalt och
cement lagda i strängar visar stapelbäddarnas riktning. Delar av bockkranens kranbana har
bevarats liksom dess stapelbädd. Brf Hamnkontoret är ett fartyg som skall sjösättas med
bredsidan först, de blivande Finnboda Pirar är äldre Vaxholmsbåtar med blanka räcken i
mässingkulör liggande i Saltsjön, taket på Brf Hamnplan 13 A-C är en gråsvart fartygsköl
utmed stora stapelbädden, Brf Hamnplan längs Varvsvägen är ett fartyg klart för sjösättning,
den ovala Gröna Parken nära Kvarnholmsvägen liknar ett fartygsskrov med fören mot stora
trappan i Brf Hage. På Hamnplan framför Brf Hamnkontoret finns ett ”konstverk” gjort av
tjocka järnplåtar som varit golv i den rivna svetsverkstaden. Runt Gröna Parken ligger
förrådsbyggnader med fartygsutrustning.
Fakta delvis tagna ur Nackaboken 2006 samt Kvarnhjul och Fabriksskorstenar 2012
utgivna av Kulturnämnden, Nacka.
En artikel om varvet finns i Nacka Värmdö Posten den 10 september 1991.
Ms Sally Albatross finns på lokalt frimärke utgivet av Postverket Åland febr 2012.
S/s Birger Jarl finns på ett vanligt frimärke 0,55 euro utgivet av Postverket Åland febr
2012. Hon byggdes 1953 på Finnboda Varv åt Sveabolaget, som sålde henne 1973.
1978 blev hon Baltic Star med Panama som hemmaland. Hon ägdes av rederiet
Ånedinlinien och trafikerade Stockholm-Mariehamn- Stockholm. Hon återfick namnet
Birger Jarl 2002 efter tillstånd av Sveabolagets arvingar samt bokstaven S på
skorstenen. På sommaren 2013 togs hon ur trafik och blev vandrarhem på först
Skeppsbron och sedan Stadsgården. Hon har gjort julbordsturer mot Vaxholm 2015.
Huvuddelägare i Stockholmen Industrier AB var Olof Nelson. Han drev varvet vid
konkursen i november 1990. År 2006/7 köpte Nelson lgh 4 i Brf Finnboda
Hamnkontor av HSB Stockholm men flyttade aldrig in. Han överklagade
byggnationen av Pirhusen till högsta instans och åberopade att Pirhusen trots det nya
grundet löpte stor risk för påsegling och att vyn från sjösidan mot bergssidorna
(riksintresse) förlorades. Överklagandet avvisades av Regeringen (Anders Carlgren)
den 4 september 2008. Detaljplanen (DP 452) för Pirhusen vann laga kraft den 3
oktober 2008. Sex år senare (våren 2014) ansökte HSB Bostad AB om bygglov av
Pirhusen, som Nacka kommun beviljade i maj 2014.
Branden ombord på Sally Albatross varade i tre dagar och finns på ”YourTube”
inspelad av SBF (Svenska Brandskydds Föreningen). En utredning om har även gjorts
av Statens Katastrofkommision (SOU1991:33). Det fanns 67 anställda ombord samt
15 artister som tränade inför sitt framträdande till sjöss. Ingen person omkom men
några fick rökskador.
Rolf Nordling, Brf Finnboda Hamnkontor, januari 2016