Värme och elementen
Det är föreningen som har ansvaret för elementen och termostaten, d.v.s. vredet där man kan ställa in värmen på elementet. Vi som förening har låst den till ett maxvärde, 7 i det är fallet, för att vi ska få en så bra värmefördelning till alla i huset. Du som boende får absolut inte göra nåt med termostaten för att öka värmen utöver maxvärdet vi har satt (minska får du såklart göra). Om detta uppdagas så kommer vi att återställa termostaten och du som boende får stå för kostnaden. Framförallt om du gör det så berövar du andra boende en behaglig temperatur i sina lägenheter och det tror jag ingen vill göra.
Varmvatten och El
Som boende så betalar du själv för varmvatten, vad gäller el så står föreningen för avgiften för elnätet medan du som boende betalar själva förbrukningen. Vi har ett gemensamt avtal som förening vad gäller el, så du som boende kan inte själv teckna ett. Räkningen för el och varmvatten kommer en gång i kvartalet på samma avi som avgiften.
Vid försäljning så kommer du som säljare att behöva göra upp med den som ni säljer till om hur ni ska lösa el/vatten avgiften eftersom faktureringen släpar efter, men vi är alla människor här och bara man är tydlig så löser det sig.
Bruksanvisning av porttelefonen
Leta upp namnet med hjälp av pilarna och ring upp. Den som svarar trycker 5 för att öppna porten.
Nyckelsystem
Föreningen har installerat ett nytt modernt nyckelsystem i våra hus. Eftersom det bara är telefonnummer som är registrerade i våra system (och kan öppna porten) ber vi alla nyinflyttade meddela styrelsen högst två telefonnummer så att dessa kan läggas i systemet. Detsamma gäller för boende som byter telefonnummer.
Se Instruktionen hur man använder nyckelsystemet här.
Tv och Internet
Föreningen är ansluten till comhems kabelnät och föreningen bjuder på grundutbudet. OBEnet är vår internetleverantör.
I avtalet ingår en förmånlig pris för den som vill ha extra hastighet genom OBE:
Uppgradering till 250/250, faktureras enskilt boende med 40kr/månad (inkl moms)
Uppgradering till 500/500, faktureras enskilt boende med 50kr/månad (inkl moms)
Uppgradering till 1000/1000, faktureras enskilt boende med 75kr/månad (inkl moms)
Om du vill använda den här tjänsten, kontakta OBEnet kundtjänst: support@obe.net
telefon: 08-519 910 00.
Du måste nämna att det finns ett gruppavtal för boende i BRF Flygledaren och att du önskar uppgradera hastigheten.
För information om digital-TV och andra tjänster som kan köpas till se: http://stockholm.ip-only.se/portal eller https://www.obe.net/
Balkong och uteplats
Vissa av lägenheterna har balkong eller uteplats. Du får gärna hänga blomlådor på räcket men se till att dessa hänger på insidan av räcket så att dessa inte kan ramla ner och skada människor eller föremål. Tänk också på dina grannar som bor under när du vattnar. Det är inte tillåtet att använda balkongen för mattpiskning och skakning av sängkläder. Den som har mark i anslutning till sin uteplats ska hålla den fri från ogräs.
OBS: Du behöver styrelsens tillstånd samt bygglov för mer permanenta saker som påverkar husets fasad. Det är inte tillåtet att bygga till exempel ett soltak eller ett solskydd som är fast, däremot markiser som är infällbara går bra att sätta upp.
Loftgångar och trapphusen
Alla föremål som är placerade i trapphusen eller på loftgångarna bortforslas utan förvarning.
Det är av brandsäkerhetsskäl förbjudet att placera föremål, t.ex. cyklar och barnvagnar i trapphusen eller på loftgångarna. Du får alltså inte placera personliga tillhörigheter på loftgången utanför din lägenhet.
Vänligen notera att det inte finns någon lagstadgad skyldighet för en bostadsrättsförening att tillhandahålla förvaringsplatser för barnvagnar eller cyklar och det ligger alltså på ert eget ansvar att ordna en alternativ förvaring (t.ex. inne i den egna lägenheten eller i förråd).
Alla föremål som placerats i trapphus eller på loftgångar kommer att bortforslas med stöd av Lagen om skydd mot olyckor. Vid uthämtning av bortforslad egendom kommer den boende bli betalningsskyldig för fastighetsskötarens tid + reseersättning. Vid bokning av tid för uthämtning av föremål, kontakta HSB KUND- OCH MEDLEMSSERVICE service.stockholm@hsb.se Tel: 010- 442 11 00.
Föremål som inte uthämtats kommer kastas eller lämnas till lämplig hjälporganisation.
Vänligen kontakta styrelsen vid eventuella frågor angående detta beslut: kontakt@brfflygledaren.se
Fönster och Markiser
Om man vill man sätta upp markiser har föreningen regler vad gäller infästning, typ, och färg på väv. Typen skall vara en så kallad fallmarkis i kassett, märke Solaro. Dragbandet skall vara invändigt och monteringen skall göras i fönstret, aldrig i tegelväggen. Markisväven skall vara Sandatex 407/11.
Styrelsen har gjort en överenskommelse med Berglunds Persiennfabrik i Skarpnäck som erbjuder rabatterade priser.
Vill du ha en markis så kan du ta kontakt med Berglunds och uppge att du bor i BRF Flygledaren i Skarpnäck
Berglunds Persiennfabrik
Fraktflygargatan 7, 128 30 Skarpnäck 08-648 67 00
www.berglundsab.se
Parabolantenner