För att undvika inbrott, stöld och vandalism i våra fastigheter måste vi hitta lämpliga åtgärder som ska stärka vårt skalskydd. En del är redan utfört så som nya porttelefoner, säkerställande av att 100% kontroll över taggar och nycklar mm.
Som ett led i förstärkningen av skalskyddet har vi monterat kameror för att eventuellt kunna filma obehöriga och få vandaler att avstå inpassering.
Styrelsen har utfört en riskanalys och tagit hänsyn till dataskyddsförordningen, GDPR och kamerabevakningslagen.
Se även bedömnings mallen nedan
Mer information finns på
www.imy.se/vagledningar/kamerabevakning/bostadsrattsforeningar-och-hyresvardar/
Bedömningsmall för kamerabevakning i flerbostadshus
Om ni kamera bevakar människor i ert hus behandlar ni personuppgifter och måste följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR). Ni som bestämmer varför och hur bevakningen sker ansvarar för att reglerna följs.
Innan ni fyller i mallen behöver ni känna till reglerna och ha läst informationen på vår webbplats. Mallen ger inte svar på om ni får bevaka eller inte, utan ställer frågor som ni måste ta ställning till innan ni påbörjar en kamerabevakning. Dokumentet kan även visas upp för oss vid en eventuell tillsyn.
Det är viktigt att ni omprövar ert behov av kamerabevakning var sjätte månad. Om ni inte längre bedömer att ni har ett behov av kamerabevakning måste ni sluta med bevakningen.
1. |
Namn på BRF/bostadsbolag, organisationsnummer och datum för bedömning |
BRF Fyrspännaren 769615–5642 |
|
2. |
Vad är ert syfte med kamerabevakningen? |
För att undvika inbrott, stöld och vandalism i våra fastigheter och Garage. |
|
3. |
Vilka alternativa åtgärder till kamerabevakning har ni genomfört? |
Information till medlemmar om att vara extra uppmärksamma vid in och utfart ur garage. Jour avtal med inställelsetid på portarna för att undvika att de stör öppna pga. fel. |
|
4. |
Vilka ytor kommer ni att kamerabevaka? Är det ytor där man vistas under längre tid eller till exempel ägnar sig åt rekreation? Ligger ytorna i direkt anslutning till någons bostad? Har ni placerat bevakningsutrustningen så att ni bara filmar det som är absolut nödvändigt för syftet med bevakningen? |
Endast garagen. |
|
5. |
På vilka veckodagar och vid vilken tid på dygnet kommer ni att bevaka? |
|
|
6. |
Vilken utrustning ska ni bevaka med? Använder ni integritetsvänlig teknik? |
Kameror kommer att vara med fast optik och är vandalskyddade med IK08. |
|
7. |
Vilka incidenter (brott/olyckor) har inträffat på respektive yta? När har de skett? Brukar incidenterna uteslutande ske vid viss tid på dygnet eller vissa veckodagar? Hur mycket pengar har incidenterna kostat er? |
Inbrott i lägenheter. Samt att vi vill utföra åtgärder innan det händer fler incidenter. |
|
8. |
Hur länge kommer ni att spara det inspelade materialet? |
Lagring sker i 7 dagar. Om incident händer så sparas den händelsen tills polisen har hämtat upp materialet för bevisföring. Om polisen bedömer att materialet inte är av vikt så raderas även det i samband med bedömningen. |
|
9. |
Vilka personer kommer att få tillgång till det inspelade materialet? När får de tillgång till det? |
2 av Styrelsens medlemmar och Polisen. Dock endast i samband med händelse/incident. |
|
10. |
Hur kommer ni att skydda det inspelade materialet? |
Det inspelade materialet lagras i ett låst och larmat område. |
|
11. |
Innan ni påbörjar bevakningen bör ni informera de boende om att ni överväger att påbörja kamerabevakning. Har någon av de boende haft synpunkter på att ni ska påbörja kamerabevakning? |
|
|
12. |
Varför anser ni att behovet av kamerabevakning väger tyngre än intresset av att inte bli bevakade hos dem som bevakas? Beskriv så utförligt som möjligt. Försök att tänka er in i de bevakades situation om bostadsrättsföreningens styrelse/hyresvärden har tillgång till inspelat material på den aktuella ytan? (Se information om olika ytor.) |
Bevakningssyfte: Försvårande omständigheter: Förmildrande omständigheter: Beslut: |
|
13. |
Hur kommer ni att informera dem som bevakas? |
Med skyltar vid alla ingångar till Garagen och på föreningens hemsida |
|
14. |
Har ni rutiner för att hantera de bevakades rättigheter enligt GDPR? |
Rutinerna för att hantera ärenden gällande GDPR görs enligt informationen presenterad på hemsida och bostadsrättsföreningens anslag/informationstavlor. |