Sopor/Återvinning

Hantering av sopor och återvinning i Brf Gläntan

I föreningen sorterar vi hushålls- och matavfall separat. Hushållsavfall lämnas i valfria påsar i sophusen som är placerade utanför varje hus. Inga sopor får ställas på marken utanför dessa, så se till att paketera avfallet så att de går in i luckorna till sophuset. Matavfall sorteras i bruna påsar och lämnas i de bruna tunnorna i anslutning till sophusen. Påsar till bruntunnorna kan hämtas i minitvättstugorna i hus 36 och 38 samt i glödlampsåtervinningen i hus 40.

Vid återvinningsstationen i korsningen Östervägen/Vintervägen finns behållare för småbatterier, glas, metall, plast, tidningar samt pappersförpackningar.

Föreningen har inget separat utrymme för grovsopor, så du ansvarar själv för att frakta dessa till närmaste återvinningscentral. Uttjänta vitvaror - kylskåp, frys, diskmaskin och tvättmaskin är du skyldig att avyttra på rätt sätt. Närmaste permanenta återvinningscentral är Kvarnkullen, Gamla Enköpingsvägen 129, infart innan korsningen Ulvsundavägen-Enköpingsvägen. Solna stad har även en miljöbil och en mobil återvinningsstation. Dessa står uppställd på olika platser vid jämna mellanrum. Se länk nedan för mer information.

En gång per år, i samband med Gläntans vårstäddag, hyr föreningen en container där man kan slänga sina grovsopor. Vitvaror, elektronik och bildäck kan inte slängas vid detta tillfälle.

I port 40, (tvättstugekorridorens fd sopnedkast) finns behållare för återvinning av glödlampor, lågenergilampor samt lysrör.