Laddplatser

Det finns 5 laddplatser i carport och 5 laddplatser utomhus. Laddplatserna i carporten samt en uteladdplats ligger i eller i anslutning till den östra garagelängan. De andra fyra uteladdplatserna finns vid den västra parkeringen.

Tilldelning av laddplats
Medlem som ansöker om laddplats måste inneha eller ha beställt en laddbar bil, samt redan ha en parkeringsplats att byta med. Det finns alltså ingen separat kö för laddplatser.

De medlemmar som står på platserna som har laddbox blir då alla tillfrågade om de vill byta plats med “laddaren”. Om ingen vill tilldelas platsen genom lottning mellan carport-laddplatserna (om bytesplatsen är i carport), eller mellan utomhus-laddplatserna (om bytesplatsen är utomhus).

När en parkeringsplats börjar användas som laddplats plomberas dess motorvärmaruttag, för att förhindra överbelastning. Fram till dess fungerar dock motorvärmaruttaget som vanligt.

Bilar som endast har batteridrift har förtur framför s k laddhybrider, pga att de förstnämnda är i behov av laddning för att över huvud taget fungera.

 

Frågor och svar

Vilka bilar kan laddas?
Laddboxarna är utrustade med fast kabel och s k type2-kontakt. Detta är EU-standard och stöds av de flesta laddbara bilar, dock inte alla. Läs mer på t.ex. miljofordon.se och på respektive biltillverkares hemsida.

Hur stor är effekten?
Ett krav för att få installationen subventionerad av Klimatklivet har varit en maximal effekt av 3,7 kW (16A 230V enfas). Detta motsvarar ca 20 km/h för en snål elbil, eller med andra ord ca 25 mil över ett halvt dygn. En laddhybrid med 10 kWh batteri laddar från tomt till fullt på ca 3 timmar.

För att kunna använda befintliga kablar och säkringar i motorvärmarnätet används lastbalansering som innebär att effekten delas lika mellan ett, två eller tre par boxar när fyra, fem resp. sex bilar laddas samtidigt. Laddtiderna dubblas under dessa perioder för de bilar som är anslutna till dessa boxar. Så fort en bil är färdigladdad och kopplar från, kommer den andra boxen att få full effekt igen.

Boxarna är av modellen HALO Wallbox.

Varför så låg effekt, kommer detta att räcka?
Elbilar är normalt sett fulladdade när de står parkerade. Kör man t.ex. 15 mil på dagen och kommer hem kl 20, har man återigen en fulladdad bil runt kl. 4 på morgonen (eller lite senare pga lastbalansering — se ovan).

Kör man långa sträckor kan man behöva ladda på vägen, eller vid sin destination. Om batterierna är nästan tomma när man kommer hem på kvällen, hinner man ändå ladda för kanske 15-20 nya mil nästa morgon.

Installation av högre effekt hade pga uteblivna subventioner, dragning av nya kablar, uppsäkring av elcentral etc. blivit mångdubbelt dyrare och inte tillfört nytta motsvarande denna merkostnad.

 

För andra frågor, vänligen kontakta parkering@brfguldet.se.