Renovera och Bygga om

När du köper en bostadsrättslägenhet följer det också med en underhållsskyldighet. Det är viktigt att du förstår vad du får och inte får göra i din lägenhet, vilka åtgärder som kräver styrelsens godkännande och att du har kännedom om ditt ansvar och vilka branschregler som du måste följa.
Tänkt på att vara ute i godtid och att de kan ta ett tag innan allt blir godkänt.

Renovering

Vad du får renovera utan styrelsens tillstånd styrs av föreningens stadgar. Se § 31–37.

Tänk på att du är ansvarig för att de hålls rent och snyggt samt att inget byggmaterial på grund av brandrisk inte förvaras i  trappuppgången.

Byggavfall i storsäckar och container ska tas bort från gården direkt efter renoveringen.

Glöm inte att informera grannar om det kan uppstå oljud och att leverantörer kommer finnas i fastigheten under renoveringen.

Du får inte påbörja renovering innan beslut och tillstånd tilldelats till dig.

Ansökan

För att göra en ansökan om renovering används blanketten ”Regler för ändring i lägenhet” som du skickar tillbaka till HSB Medlemsserivce  tillsammans med bilagor som styrker att ombyggnationen kommer ske efter gällande regler.

Du som boende har ansvar för att visa intyg på att arbetet kommer utföras korrekt. Utan det kan din ansökan inte godkännas.

Reglerna kring renovering kan verka lite krångliga men de finns till för att både skydda dig som bostadsrättshavare och förebygga skador i fastigheten, något som riskerar att bli kostsamt för alla i slutändan.

Nedan ser du några exempel på viktiga underlag.

Observera att handläggningstiden för en ansökan varierar mellan 4–6 veckor från det datumet då fullständigt underlag inlämnats till HSB.

HSB handläggare/förvaltare kan komma att begära kompletterande underlag och /eller ev. syn av lägenheten innan beslut kan tas.

I vissa fall kan det behövas utlåtande av fackman för bedömning av underlaget, ifall ombyggnationen/renoveringen är av större karaktär.

Detta kan innebära ett ännu mer försenat beslut.

Underlagen ska mejlas till HSB Medlemsservice i god tid före renoveringen:

1. Behörighetsbevis BKR (Byggkeramikrådet) alternativt intyg auktorisation GVK

2. Intyg auktorisation SäkerVatten

3. Intyg Elsäkerhetsverket

4. Vid ändring av ventilation ska firma för injustering anges.

5. Försäkringsbrev som visar att respektive företag har gällande försäkring för de arbeten de utför.

6. F-skattebevis för respektive företag. och ev. skriftlig beställning av arbetet, t.ex. via mejl.

7. Ritningars samt fullständig beskrivning av ombyggnationen/renovering. Det ska beskrivas ifall föreningens egendom berörs av arbetet, t.ex. ifall element demonteras och om den återmonteras.

8. Allt annat nödvändigt underlag som är väsentligt för ombyggnationen/renoveringen.

Bra att veta

Efter renoveringen ska HSB kontaktas och eventuellt syn utföras se nedan exempel på underlag som ska mejlas in efter renoveringen.

1. Kvalitetsdokument (egenkontroll) BKR alternativt GVK

2. Intyg SäkerVatten där det tydligt framkommer vilket arbete som utförts och om det finns någon avvikelse.

3. Om ventilationen ändrats ska boende bekosta injustering i lägenheten och om så behövs i andra lägenheter som påverkas. Injusteringsprotokoll mejlas till HSB Medlemsservice.

4. Alla nödvändiga och efterfrågade intyg i samband med ansökan ska lämnas in till den som handlägger ärendet.

Stadgar

Bra länkar