FAQ Bredband mm

Senaste månaderna har det dykt upp en del frågor gällande byte av bredbandsanslutning från Telenor till Bahnhof. För att slippa förvirringen har vi samlat en del frågor och svar på denna sida. 

Vad händer efter 1 Juni 2023? Vad behöver man göra?
För den vanligaste användaren händer absolut ingenting. Man kommer eventuellt att behöva starta om sin utrustning för att koppla upp sig till nya nätet via sidan: http://dhcp.bahnhof.se
 
Kommer TV-kanaler att påverkas?
Vi har TV-anslutning via Comhem vars grundutbud ingår i medlemsavgiften, så för de flesta kommer det inte att utgöra någon förändring överhuvudtaget. Om man har TV-kanaler via Telenor kan man behöva prata med dom ifall det finns möjlighet att behålla sitt TV-paket. Vissa medlemmar i föreningen verkar också ha löst detta genom att köpa en appletv eller köra telenor-appen via TVn istället. Annars kan man kolla vilka TV-paket som finns hos Bahnhof eller Comhem istället.
 
Varför byter man överhuvudtaget?
Vi var de senaste åren inte nöjda med kvaliteten på uppkopplingen och supporten. Många klagomål har inkommit. Bahnhof upplevs som en stabilare leverantör än Telenor. Dessutom är Bahnhofs mycket billigare än Telenor och vi får en mycket snabbare uppkoppling, 1 Gb/s.
 
På avin står det ändå att jag betalade 125:-
Ja, de som fakturerar våra avier har inte i god tid blivit varse om prissänkningen så det kommer att dras av på en av de kommande avierna.
 
Får alla nu hastigheten av 1 Gb/s i sin dator?
Alla får den uppkopplingen fram till uttaget som finns i lägenheten. Därefter är det upp till vad man har för utrustning mellan uttaget och de enheter som använder uppkopplingen. Man kan få sämre prestanda på grund av äldre nätverkskablar eller begränsningar i sitt nätverkskort i datorn.  Dessutom ska man inte blanda ihop den fasta kabel-uppkopplingen med WiFi. WiFi- hastigheten droppar väldigt fort ju längre ifrån routern man är och det kan finnas andra radiostörningar, som många WIFi nätverk i omgivningen som använder samma radiokanaler. 
 
Försvinner några tjänster efter den 1 mars 2021?
Ja, några kan försvinna. Man kommer t.ex. inte kunna behålla sin e-postadress via Telenor (bredband.net). Ett tips är att skaffa en adress via t.ex. gmail.com. Om man hade den fasta telefonuppkopplingen via Telenor/bredbandsbolaget (som IP-telefoni) och vill behålla numret kan man behöva importera det till Bahnhof. Prata med kundtjänsten på Bahnhof om det: 010-510 00 00.
 
Jag skulle vilja skaffa ett nytt nummer till en fast telefon. Hur gör jag?
Nuförtiden är det fördelaktigt att skaffa IP-telefoni. Detta fungerar i princip som en vanlig telefon. Vill du beställa det från Bahnhof kan du behöva använda deras router. Ring kundtjänsten: 010-510 00 00.
 
Jag är nyinflyttad och tidigare boende hade ingen router. Hur gör jag?
Då en router fanns tillgängligt för alla lägenheter vid bytet så skall du vända dig till den som sålde lägenheten till dig. Om den personen inte har kvar routern så måste du köpa en ny router. Du kan antingen vända dig till Bahnhof för att köpa en ny router eller om du inte behöver IP telefon så kan du köpa valfri router i närmaste varuhus. 
 
Jag har ingen dator eller använder inte den här typen av tjänster. Måste jag också betala?
Ja, det är vad en gruppanslutning innebär, att föreningen tecknar ett avtal för alla lägenheter för att få ner priset så långt det går.