Felanmälan

Ibland blir går saker sönder, vissa saker kanske du kan ordna själv andra måste du ta hjälp för att ordna. I dessa lägen är det viktigt att du vet vad som du står för och vad bostadsrättsföreningen bekostar.

Vad betalar föreningen och vad betalar du?

Rent generellt kan man säga att de flesta fel som händer i lägenheten står bostadsrättsinnehavaren för. Gemensamma ytor exempelvis trapphus, trädgård och tvättstuga ansvarar föreningen för.

Hittar du fel i fastigheten så mejla fastighet@brfhamnen.se så kommer vår fastighetsskötare att åtgärda felet. Är du osäker på kostnader för fel i lägenheten får du gärna kontakta styrelsen styrelsen@brfhamnen.se så hjälper vi dig.

Felanmälan i din lägenhet

För enklare fel kan du ta hjälp av vår fastighetsskötare mot avgift för respektive arbete som utförs. Fråga efter aktuella priser. Fastighetsskötaren når du via fastighet@brfhamnen.seDu kan också ringa till vår fastighetsskötare på vardagar mellan klockan 07.00-09.00 på telefon 0707-469 282.

 

Service när du inte är hemma

Du får gärna vara det, men du behöver inte vara hemma när fastighetsskötaren kommer för att fixa åtgärder om du till exempel behöver vara på jobbet. Du kan då ställa låset i serviceläge så att fastighetskötaren kan komma in. 

 

  • Vrid nyckeln “klockan 10” för serviceläge. Vrid nyckeln till “klockan 12” för normalläge.
  • Såhär ser låset ut i serviceläge.

Vrid nyckeln så att den hamnar “klockan 10” i låset och sen dra ut nyckeln ur låset. Då är låset i serviceläge och fastighetskötaren kan komma in med specialnyckel som fastighetskötaren och föreningen har tillgång till. När du vill ställa låset i vanligt läge kan du vrida nyckeln till “klockan 12” innan du drar ut nyckeln.

Du gör på samma sätt vid service- och fastighetsrelaterade åtgärder som exempelvis ventilationskontroll, justering av element eller andra åtgärder som föreningen måste utföra för att bibehålla standarden på fastigheterna, utföra reparationer och/eller uppfylla lagkrav, t.ex. obligatorisk ventilationskontroll (OVK), då föreningens representanter har rätt att komma in i din lägenhet. 

Enligt lag och föreningens stadgar så har du en skyldighet att bereda tillgång till din lägenhet för den/de entreprenörer eller representant från föreningen som ska utföra en åtgärd, reparation eller inspektion.

Felanmälan på fastigheten

Fel på fastigheten eller i fastighetens gemensamma ytor betalar föreningen. Exempel på fel kan vara trasiga glödlampor, kärvande dörrar, klotter, trasig tvättmaskin mm.

Fastighetsskötaren går igenom fastigheten en gång i månaden under sin rondering och vid brådskande fel kan vi beställa extra tillsyn. Styrelsen uppskattar om du mejlar om du hittar fel som vår fastighetsskötare inte upptäckt.

Felanmälan hiss

Du kan anmäla fel i hissen dygnet runt till KONE kundcenter på telefon 0771 50 00 00, där du även kan felanmäla handikapp-hissen mellan Öregrundsgatan 17 och garaget.

Handikapphissen, “Motala-hissen”

Det blir ofta fel vid användning av handikapphissen när de som använder hissen öppnar dörrarna rent fysiskt med händerna, istället för att enbart använda hissens knappar för att både åka men också öppna dörrarna. Eftersom handikapphissen är mycket känslig för felanvändning, så går den ofta sönder när man inte använder knapparna och istället öppnar dörrarna rent fysiskt med muskelkraft.

Det är inte tillåtet att öppna hissdörrarna i handikapphissen på något annat sätt än med hissens knappar, varje felanmälan kostar föreningen 4 500 kr!

Akut felanmälan på fastighet/lägenhet till DRS-fastighetsjour

Föreningen har avtal för jourutryckningar, men innan du ringer jouren fundera på om felet kan vänta till nästa vardag när fastighetsskötaren åter är i tjänst.

En jourutryckning kostar 4 500 kr. En onödig utryckning kan komma att debiteras anmälaren.

Exempel på akuta fel kan vara:

  • Översvämning av allvarlig karaktär.
  • Strömlöst i lägenheten trots att jordfelsbrytare och alla säkringar är hela. Det innebär då troligen att en säkring har löst ut i trapphuset. Det händer cirka en gång per år hos någon och beror då på att alltför många hemutrustningar har startats på en gång. Det gäller då främst kokhäll, ugn, tvättmaskin och torktumlare på en gång. Samtliga medlemmar i styrelsen har tillgång till nyckel till skåpen i trapphuset där säkringarna sitter. Om det är under dagtid/tidig kväll kan du kontakta styrelsen för att få hjälp.
  • Uteblivet varmvatten

Vid allvarliga fel kontaktar du fastighetsjour via telefon 08-18 70 00.