Parkering

Vill du söka parkeringsplats i föreningen finns en parkeringskö att ställa sig i. Logga in på Mitt HSB (https://mitthsb.hsb.se/ ) för att ställa dig i kön. Observera att du kan ställa dig i kön först det datum du tillträder din bostadsrätt.

Föreningen har enbart förhyrda platser som det krävs giltigt p-tillstånd för att bruka.

Gäster hänvisas till gästparkeringen vid Femstenavägen alternativt parkera gratis vid Kungsängens IP.

Parkeringsregler BRF Handelsparken
Föreningen har totalt 47 parkeringsplatser. Av dessa hyrs alla platser ut till medlemmar i föreningen. 38 platser är utrustade med eluttag för motorvärmare, 7 platser saknar el, 2 platser är utrustade med laddningsstolpe och 1 plats är reserverad för fordon med godkänt utfärdande av parkeringstillstånd för rörelsehindrade.

1. Allmänna regler
  • Endast den som är medlem/lägenhetsägare i föreningen och som bor och är skriven i föreningens fastighet äger rätt att tillsvidarehyra parkeringsplats. Parkeringsplatsen får upplåtas till annan hushållsmedlem, men ej till utomstående utan styrelsens godkännande.
    Eventuella undantag ska godkännas av styrelsen.
  • Max 1 parkeringsplats per lägenhet om det ej finns outnyttjade platser till förfogande.
  • Vid uthyrning ska skriftligt parkeringsavtal mellan föreningen och medlemmen upprättas, undertecknas och utväxlas. I parkeringsavtalet anges de villkor som gäller för aktuell parkeringsplats.
  • Parkeringsplats får endast användas för en bil (ej husbil, husvagn eller lastbil) som är besiktigad (godkänd), skattad och försäkrad samt i kördugligt skick. Bilen får inte vara längre/bredare än att den ryms inom parkeringsrutans markeringar. Endast ett fordon får nyttja platsen åt gången. Dubbelparkeringar på bredden (gäller platserna närmast skogen) är förbjudet och kommer att bötfällas.
  • Elstolpar får endast användas till motorvärmare. Av säkerhetsskäl godkänns ej laddning av el/hybridbilar på andra ställen än vid utpekade laddningsstolpar. Detta på grund av säkerhetsskäl och brandrisk.
  • Medlemmen förbinder sig att på parkeringsplatsen inte utföra reparations- och justeringsarbeten. (Fungerar exempelvis inte din elstolpe så ska detta meddelas styrelsen, som ombesörjer lösning på problemet. Ingen egen åtgärd får ske)
  • För tillsvidareparkering tillämpas en ömsesidig uppsägningstid om 3 månader.
  • Vid överlåtelse av bostadsrätt ska parkeringsavtal som är knutet till bostadsrätten/lägenheten anses som uppsagt den dag anmälan om överlåtelse av bostadsrätten inkommer till styrelsen.
  • Föreningen är inte ersättningsskyldig för stöld/skada av/på fordon, utrustning, tillbehör eller reservdelar och ej heller på i bil förvarade effekter.
  • Parkeringstillstånd ska placeras väl synligt innanför vindrutan.

1. Parkeringsförbud
    Parkeringsförbud råder på alla gator, trottoarer, entréer, uppfarter till entréer och på parkeringsplatser utan tillstånd. Överträdelse beivras och kan bötfällas av Aimo Park.

Följs inte reglerna så äger styrelsen rätt att säga upp avtalet och överlåta platsen till den som står på tur i kön för platserna.

Kö för parkeringsplats.
1. Max en plats per hushåll uthyres. Har man en parkeringsplats så får man meddela önskemål om ytterligare plats, men personer i kön som saknar parkeringsplats kommer alltid att prioriteras trots eventuell kortare kötid.
2. Kötid avgör vem som har rätt att erbjudas en parkeringsplats.
3. Endast medlemmar/lägenhetsägare som är skrivna och bor i föreningens lokaler har rätt att stå i kön för parkeringsplats.
4. Platserna vid laddningsstolpen ska i första hand erbjudas personer som har möjlighet att ladda sin bil. Har man en fossildriven bil samtidigt som man står på plats vid laddningsstolpen så riskerar man att behöva byta bort platsen. Dock så kan man inte bli av med plats helt och hållet, utan man får byta med den person som står på tur för att bli erbjuden plats vid laddningsstolpen.
5. Man har som medlem rätt att ställa sig i kön tidigast när man tillträtt lägenheten.