Stadgar och föreningsstämma

Den juridiska grunden för bostadsrättsföreningen finns i lagen om bostadsrätt, lag om ekonomiska föreningar och i föreningens stadgar, vilka du återfinner längst ner på denna sida. Stadgarna kan ändras genom beslut vid två föreningsstämmor.
Den ordinarie föreningsstämman godkänner styrelsens förvaltning, beslutar om hur föreningen skall hantera vinster och förluster samt tillsätter styrelse samt en revisor, som för föreningens räkning, skall granska styrelsens förvaltning.

Motion till föreningsstämma

Alla medlemmar har rätt att lämna motion till styrelsen inför årsstämman med förslag till åtgärder och förändringar inom föreningen.
Det finns inga strikta regler för vad man kan motionera om. I litteratur från HSB finns bara rekommendationen att inte motionera om sådant som man kan skriva direkt till styrelsen eller förvaltaren om och som styrelsen utan stämmobeslut kan åtgärda eller införa. 
Motionen ska vara direkt ställd till föreningsstämman (alltså inte till styrelsen) för behandling/beslut. Samtliga föreningsmedlemmar, alltså även styrelsen, har naturligtvis rätt att på stämman avge kommentarer med anledning av motionen. Om styrelsen anser att något är oklart i motionen ombedes styrelsen att innan stämman kontakta motionär för förtydligande (vilket också resulterar i en effektivare och snabbare genomförd stämma). Styrelsens enda skyldighet för motioner är att se till att motionerna distribueras till medlemmarna i stadgeenlig tid.

Hur man skriver är upp till var och en, men det finns dock några regler: 

1) Motionen måste innehålla motivering och bakgrund till förslaget samt ett förslag till beslut som stämman ska ta ställning till.
2) Motionen måste vara undertecknad av motionären och lämnas skriftligt eller via e-post till styrelsen.
3) Motionen måste lämnas till styrelsen inom föreskriven tid för att kunna behandlas under årsstämman, dvs. senast den 28 februari.

Om du vill lämna en motion till stämman, använd i så fall den blankett för ändamålet som finns längst ner på sidan.