Varje lägenhet skall vara utrustad med minst en brandvarnare. Kontrollera regelbundet att den fungerar.
Vår fastighet ventileras genom självdrag. Nära taket i olika rum kan du se galler som täcker utsugningsventilerna. Se till att dessa är öppna. Ventilationstrummorna delas av flera lägenheter. Fläktar får inte anslutas till ventilerna för att exempelvis matos inte skall kunna spridas vidare till dina grannars lägenheter. Varje badrum och toalett skall vara försedd med en utsugningsventil. Inte heller till dessa får fläktar anslutas. I varje kök måste finnas ventilation genom en brandskyddad imkanal, som drar ut matos och som regelbundet skall sotas. Inte heller imkanalen får förses med fläkt. Däremot är det en fördel att ha en kolfilterfläkt ovanför köksspisen. Om kolfilterfläkt finns kan avkall på imkanal göras och det räcker med en vanlig utsugningskanal i köket. Insuget av friskluft till din lägenhet sker genom de ventiler som är monterade på fönsterkarmarnas ovansidor. Stänger man för dessa ventiler riskerar man att ventilationen av lägenheten inte längre fungerar. Du kan själv göra en koll av om ventilationen i din lägenhet fungerar genom att undersöka om en bit silkespapper eller tunt toalettpapper sugs fast vid utsugningsventilernas galler.
Bostadsrättsinnehavaren ansvarar för att underhålla sin lägenhet. I princip svarar du för underhåll av allt som ligger inom lägenhetens väggar, golv och tak innefattande också ytbeklädnad som färg, tapeter, parkett, kakel och isolerskikt i badrum. Dit räknas normalt också inredning i kök och badrum, synliga rör och ledningar (utom värmeledningar och element), glas och bågar i fönster samt inneroch ytterdörrar. Föreningen ansvarar för yttre underhåll innefattande själva väggarna och allt som finns inuti dem. Bostadsrättshavaren ansvarar för att golvbrunnar och vattenlås blir rensade medan föreningen svarar för underhållet av själva avloppsledningarna. Exakt vad bostadsrättshavaren underhållsskyldighet omfattar framgår av föreningens stadgar och bostadsrättslagen. På HSBs hemsida (www.hsb.se) kan du också hitta en detaljerad förteckning. Bostadsrättshavaren är skyldig att underrätta styrelsen om det föreligger underhållsbehov av de delar som föreningen ansvarar för, t ex värmeledningar och avlopp. Föreningen måste ibland utföra underhållsarbete som innebär ingrepp i lägenheten, t.ex. hål tagning i golv och väggar. Återställandet ligger i sådana fall inom bostadsrättshavarens underhållsansvar. Om något går sönder eller om lägenheten skadas är du skyldig att se till att det repareras. Det är särskilt viktigt att du har uppsikt över lägenhetens våtutrymmen och värmeledningar. Läckageskador kostar stora pengar och leder i allmänhet till stort obehag för bostadsrättshavaren. Skulle glas från entrédörren gå sönder är du välkommen att kontakta fastighetsskötaren som vet vilken typ det kan ersättas med.
Ibland vill man renovera eller bygga om i sin lägenhet. Det är viktigt att du då känner till att det kan krävas tillstånd av föreningen för detta. Föreningen strävar efter att varje medlem ska ha största frihet att utforma sitt boende. I allmänhet har därför styrelsen inget att invända om du vill bygga om i lägenheten. Skälet till att det är viktigt att vi håller hårt dessa regler är att det blir som regel dyrt och komplicerat för såväl dig som föreningen om något går fel inte minst när det handlar om el och vatten.
För att göra det enkelt och tydligt har styrelsen arbetat fram en process för ombyggnad och renovering. Processen beslutades på styrelsemöte den 6:e november 2017.
Vid alla renoveringar eller ombyggnader av lägenheten som innebär ingrepp i lägenhetens väggar eller som berör värmeelement eller rör och ledningar för el, värme, vatten eller avlopp ska du göra en bygganmälan till styrelsen. I dessa fall krävs även anlitande av en certifierad Kontrollansvarig som bekostas av medlemmen.
När du planerar en ombyggnad som kräver bygganmälan ska du anlita en certifierad Kontrollansvarig. Styrelsen kan vid behov förmedla kontakt till Kontrollansvarig. Den Kontrollansvarige gör en bedömning av din ombyggnad och lämnar ett utlåtande till dig och till styrelsen. Du debiteras denna kostnad. Du väljer själv vem som skall vara din kontrollansvarige, men det krävs behörighet.
OBS: Om din entreprenör under arbetets gång upptäcker något potentiellt åtgärdsbehov som berör föreningens gemensamma installationer (exempelvis avloppsrör i väggar, vattenledningar i väggar eller radiatorer med tillhörande rör) skall detta anmälas till kontrollansvarig som sedan lyfter frågan till styrelsen för att diskutera eventuell åtgärd. Entreprenören eller du själv får inte på eget bevåg göra ingrepp på gemensamma installationer utan tillstånd från styrelsen
Utlåtande |
Utlåtandet från Kontrollansvarig är en del i din bygganmälan. |
Behörig Entreprenör |
Arbetet som rör el, vatten, avlopp, tätskikt i våtutrymme med mera ska utföras av behörig firma/installatör. Styrelsen vill ha uppgifter om vilka entreprenörer som ska anlitas.Tänk på att det måste entreprenören skall vara rätt försäkrad om olyckan skulle vara framme, vid ett eventuellt problem riskerar du annars att få stå för alla kostnader själv inkl det som ev åsamkas andra i huset. |
Certifikat |
Kopia av el- och våtrumscertifikat för de företag/hantverkare som anlitas bifogas bygganmälan. |
Bygganmälan |
Vid större ändringar, så som flytt av rumsfunktion så som kök, flytt av badrum, eller väsentlig ändring av kök/badrum behövs en bygganmälan till Stadsbyggnadskontoret. Kopia av bygganmälan skickas även till Styrelsen. Den kontrollansvarige skall ha gått igenom byggplanen med ritningar hur el- och vatten- och ventilationsledningar skall bli dragna. Bygganmälan hanteras i regel snabbare än bygglov. |
Bygglov |
Beroende på ombyggnadens art kan det också krävas bygglov eller andra tillstånd. Dessa tillstånd ska i så fall bifogas bygganmälan. Läs mer på http://www.stockholm.se/ByggBo/Bygglov/ |
Innan överlåtelse av bostadsrätt sker skall syn av lägenheten göras genom styrelsen försorg. Synen syftar till att konstatera om underhållsbehov föreligger på någon av de delar av lägenheter som föreningen ansvarar för. För att syn skall hinna ske innan inflyttning av ny innehavare av bostadsrätten bör anmälan om förestående försäljning lämnas till styrelsen i god tid.
Ny ägare till bostadsätten skall ansöka om medlemskap i föreningen. Om inget hinder för medlemskap föreligger antar styrelsen den nya bostadsrättshavaren som medlem och inflyttning kan ske.
1. Har du upptäckt vattenskada skall du omdelbart ta kontakt med följande
* ditt egen försäkringsbolag
* styrelsen via email med information vilket rum, och gärna lite mer detaljer var du misstänker vattenskadan är om du kan bedöam, gärna bild medskickat om möjligt.
2. Styrelsens representant tar kontakt med sin försäkringsbolag: Länsförsäkringar.
Styrelsemedlem ringer Företags supporten nummer 08-56 28 30 00 och anger Organisations nummer 716417-5478.
3. Styrelsen kommer att få skadeärendenummer och mer information via sms till den styrelsemedlemmen som anmälde skadan och instruktioner hur gå vidare
4. Styrelsen tar kontakt med Vattenskade besiktningsman för analys av skadan
5. Försäkringsbolag gör en bedömning om ansvaret ligger på lägenhetsinnehavaren eller bostadsrättsföreningen.
Här finns bra information att läsa vad som gäller vid vattenskador i lägenhet och ansvarsfördelningen vid vattenskador: