Tvättstugan reserveras genom att sätta in lägenhetens låskolv på planeringstavlan. Lösa lappar duger inte. Vänd dig till styrelsen om du inte har låskolv. Bokning gäller hela bokningstiden. Det är inte tillåtet att använda andras tvättid utan att fråga. Ta bort låskolven efter tvätt och parkera den i nedersta raden på tavlan.
Tvättstugan får användas enbart under de anslagna tiderna för att de boende ovanpå inte skall störas. Efter användandet skall tvättstugan städas ordentligt. Filtren i torktumlaren skall rengöras efter varje användning. Observera att torktumlaren har två (2) dammfilter som båda ska rengöras. Det ena sitter vid luckans nederkant och det andra är på framsidan nere till vänster.
Om du upptäcker ett fel på en maskin i tvättstugan följer du informationen nederst på den här sidan.
Föreningslokalen om ca 50 m2 nås via cykelförrådet i källaren. Den används för styrelsens sammanträden och föreningsstämmor. Föreningsmedlemmarna får utnyttja lokalen efter hänvändelse till styrelsen.
Nödutryckningar för hissar som stannat mellan våningsplan är en relativt stor kostnadspost. En av orsakerna till att en hiss stannar (framförallt på Hantverkargatan 75 och S:t Eriksgatan 18), är att man har försökt öppna dörren innan hissen stannat ordentligt. Det har ofta varit grus i hissen som stoppar avstägning av dörren.
Åtgärdande av hissfel är speciellt dyrt efter kl 16 och under helger. Rapportera därför hissfel omedelbart du upptäcker dem till styrelsen. Ibland kan styrelsen själva åtgärda felet. I annat fall kontaktar de jourmontör.
Om någon har fastnat i hissen kan du givetvis själv kontakta S:t Eriks Hiss direkt på 08-449 28 30. Nödtelefonen i hissarna på Hantverkargatan 75 och S:t Eriksgatan 18 har direkt anknytning till Securitas.
Av brandskyddsskäl får inga föremål som barnvagnar, cyklar, kälkar, rollatorer, sopor, byggavfall m.m. förvaras i trapphus eller entréer. Föremål får inte heller placeras i utrymmena på den öppna delen av vinden utanför vindskontoren eller i källarens korridorer och andra öppna källarutrymmen. Förutom av brandskyddsbestämmelser handlar det om framkomlighet, speciellt för boende med begränsad rörelseförmåga.
Ibland behöver man dock tillfälligtvis, till exempel inför en visning eller renovering, förvara saker utanför sitt förråd. Vänd dig då till styrelsen så skall vi försöka hitta en praktisk lösning på problemet.
Plats för barnvagnar finns avdelad i rummet mittemot elcentralen. Barncyklar kan förvaras i mån av plats och ska normalt förvaras i cykelrummet.
Det finns begränsad med plats för cyklar på innergården så om du inte använder din cykel så ofta, tex bara en gång i månaden då kanske du kan ta din cykel till cykelrummet som ligger närmast tvättstugan. Där finns många lediga platser för cyklar.
Skötsamheten hos de boende i föreningens fastighet är stor, alla är hjälpsamma och grannsämjan är god. Några återkommande fel skapar dock irritation och kan tära på grannsämjan. Den medlem som begår felen vältrar samtidigt över betydande kostnader man själv skulle stå för på övriga medlemmar. Tänk på att själv inte göra dessa fel!
Ytterligare sopor har lagts i sopkärlen fast de är fulla. Kontakta istället omedelbart fastighetsskötaren. Lägg vid dessa tillfällen inte ned ännu mer sopor. Förvara dem tills vidare i lägenheten eller skaffa en kraftig sopsäck som placeras ordentligt tillsluten på gården.
Gamla spisar och andra byggsopor har placerats på gården istället för att omgående fraktas bort.
Kasserade eller omärkta föremål har placerats på vinden och källarutrymmen.
Kartonger har ställts på gården eller inte vikts inte ihop innan de lagts sopkärlet.
Filtret till torktumlaren i tvättstugan har inte rengjorts.
Tvättstugan har inte städats ordentligt.
Föremål som hindrar dels boende med begränsad rörlighet, dels brand- och ambulanspersonal har placerats i entréer och trappuppgångar.
Portar mot innergården har tillfälligt ställts upp men sedan glömts bort. Observera: Råttorna kan springa in i fastigheten om dörrar lämnas öppet.
Felanmälan görs direkt till Podab. Gå in på deras hemsida podab.se, välj ”Service & Support” och sedan ”Boka Service”. Där fyller du i uppgifterna och skickar in felanmälan.
Sätt en lapp på maskinen här i tvättstugan och berätta att den är felanmäld med ditt namn och datum. När du gjort detta mailar du styrelsen för kännedom.
Modellnummer för våra maskiner (efterfrågas av Podab):
Tvättmaskin BaseLine TM 8060
Torktumlare StreamLine T 9153 VP
Torkskåp Proline TS 63E/TS 93E
Vår förening: Brf Hantverkaren 209
Kontrollera följande innan du bokar service: