För att få en så enkel och säker lösning som möjligt till våra portar mot gatan är både grindarna och portarna låsta hela dygnet.
Det är viktigt att var och en, särskilt efter användning av dörrautomatiken, ser till att port och grind stängs så att inga obehöriga tar sig in.
För att öppna från gatan håller man sin nyckelbricka (”tagg”) mot portapparaten utanför grinden. Då låses både grinden och porten upp så att man kan passera.
De som har speciella behov har fått sin nyckelbricka registrerad för automatisk öppning. När man håller den mot portapparaten öppnas både grinden och porten automatiskt.
För att öppna inifrån med automatik håller man den stora knappen på väggen intryckt i minst fyra sekunder. Då öppnas både grinden och porten automatiskt.
Porttelefonfunktionen finns på den yttre portapparaten som sitter på utsidan av grinden och
den kan användas hela dygnet. Den fungerar så här:
Den besökande letar upp rätt namn med hjälp av de två vänstra runda knapparna och trycker sedan på den tredje knappen för att ringa.
Den som svarar trycker på femman på sin telefon för att öppna porten.
Om man behöver köpa fler nyckelbrickor än de fyra som ingår till varje lägenhet kontaktar man styrelsen. Styrelsen kan också hjälpa till med ändringar av namn- och telefonnummer i porttelefonen.
Borttappad nyckelbricka (”tagg”) måste omedelbart anmälas till styrelsen för avregistrering.
Var vänlig och se till att porten stängs ordentligt så att vi slipper obehöriga.
För namnskyltar till entrétavlan och till lägenhetsdörrar ansvarar styrelsen och de monteras av fastighetsskötaren.