Fr.o.m. nu så inför vi en ny rutin för påminnelser av obetalda avgifter och
garagehyror. Anledningen är att den påminnelserutin som vi haft genom
HSB med flera påminnelser och därefter inkassokrav inte har varit
tillräckligt effektiv och för långsam.
Om medlem eller extern hyresgäst inte reglerar avgiften/hyran på
förfallodagen så går bevakningen till inkassobolaget Alektum för bevakning.
Om fakturan inte betalts inom 10 dagar efter förfallodagen skickas ett
inkassokrav ut direkt. En extra avgift tillkommer då med 225:- som måste
betalas utöver ursprungsbeloppet.
Om inte skulden regleras innan inkassokravet förfallit så drivs ärendet
automatiskt vidare med ansökan om betalningsföreläggande.
Vi hoppas att denna förenklade och klara rutin ska reducera de obetalda
belopp som varje månad kräver onödigt arbete med påminnelser och
involvering från styrelsen.
Styrelsen rekommenderar samtliga, som inte redan gjort det, att anmäla
autogiro för att förenkla och säkerställa betalningar i tid.
Från och med den första augusti 2018 kan du som boende ansöka om
autogiro via din internetbank, istället för att skicka in en blankett. Ansökan
om autogiro ska ske via din internetbank. Har du inte möjlighet att ansluta
dig till autogiro via din internetbank kan du kontakta Kund- och
Medlemsservice på HSB för att få hjälp. För mer information se vår
hemsida.
Stockholm den 24 augusti 2018
Styrelsen
Brf Kasernberget