Hej alla medlemmar!Här kommer årets sista informationsbrev med ett par stora nyheter som vi hoppas ska göra vår förening ännu bättre. Som vanligt är det viktigt att ni läser noggrant så att ni inte missar viktig information. God Jul och Gott Nytt År önskar styrelsen! đ |
En stor nyhet för vår förening är att vi från 1 januari byter leverantör av fastighetsservice, förvaltning, drift & energi, samt mark & trädgård (inkl. snöröjning). I stället för HSB har vi nu skrivit avtal med Fastighetsägarna efter en anbudsperiod under andra halvan av 2019. Dessutom tar DI-MAs AB över städningen av våra fastigheter. Ambitionen är att öka servicegraden och minska kostnaderna för föreningen. Ekonomiavtalet med HSB ligger dock kvar, och vi är självklart fortfarande medlemsförening i HSB. Vi kommer att återkomma med ännu mer information om nyheterna med nya förvaltaren, bland annat vilka tjänster de tillhandahåller för enskilda medlemmar.
Fastighetsägarnas felanmälan och kundservice når du på 08-617 76 00, måndag till torsdag kl. 07.00–17.00 och fredag kl. 07.00–16.00. Du kan även felanmäla till kundservice@fastighetsagarna.se. Har du en brådskande felanmälan efter kontorstid eller på helger och röda dagar så kontaktar du jouren på 08-657 64 50. Ringer du jouren för ärende som kan vänta till nästkommande vardag, kommer du bli debiterad kostnaden. Denna info kommer även sättas upp i trapphusen innan årsskiftet.
Efter budgetmöte med HSBs ekonomiexpert så ligger vi för lågt i sparande/kvm och bör komma upp lite. Dessutom behöver vi följa inflationsberäkningen. Styrelsen har därför beslutat höja avgifterna med 2,5% från och med 1 juli 2020. Exempel: En 2:a på 52,50 kvm med avgiften 3045:- får en höjning med 76:-/månad och nya avgiften 3121:-.
Föreningens årsmöte kommer att hållas i april. Styrelsen återkommer med kallelse och datum för detta. Motioner ska lämnas in senast sista februari 2020.
Återvinningsrummet har de senaste månaderna sett rent ut sagt för j-igt ut, vilket är otroligt respektlöst mot övriga medlemmar. Kartonger och bråte dumpas direkt på golvet. Skrymmande tillhörigheter från renovering som duschväggar och färg får ABSOLUT inte slängas i grovsoporna. Om medlem blir påkommen med detta kommer kostnad för bortforsling faktureras medlemmen. Detsamma gäller stora föremål som bord, hyllor och andra möbler som dumpas i återvinningen. Nyligen har medlemmar dessutom dumpat bråte på gården när dörren till återvinningen varit trasig. Om ni inte förstår det så blir resultatet att andra medlemmar får städa efter er, det försvinner inte av sig själv. Dessutom debiteras vi extra av vår sophämtare.
I värsta fall kommer styrelsen bli tvungen att stänga återvinningen och bara ha öppet under avgränsade tider. Eller stänga det permanent, vilket skulle spara in minst ca 100 000 kr/år, vilket är ca 580:-/år och medlem. Då får man gå med flaskor och annat till allmän återvinning.
Nu monteras de nya entréportarna för fullt. Tyvärr är leveransen av de nya porthandtagen försenade (kommer feb-mars 2020). Under tiden har provisoriska handtag monterats på portarnas insida (se bild). När man ska in utifrån skjuter man helt enkelt upp porten. Det har också strulat med överflytt av kodsystem och automatiska dörröppnare. Dessutom har kretskort gått sönder vid några portar, något som tyvärr har lett till att portarna står/har stått olåsta. Det arbetas för fullt med att lösa alla problemen, så vi hoppas på förståelse från er sida under tiden. Portarnas nummerskyltar kommer också bytas ut till nytillverkade i samma utseende, något som beräknas vara klart sista januari.
Nu är vintern i full gång och vi tänder levande ljus för att lysa upp i mörkret. Vi ber er att ta undan
CYKLAR som ej används från gårdarna för att underlätta för snöröjningen i vinter.
Då är det också viktigt att kolla så att era brandvarnare fungerar som de ska. Inte bara batterierna kan vara för gamla, utan även brandvarnaren kan vara så gammal att den inte längre fungerar så bra som man vill när det brinner och familjen ligger och sover.
Två nya sängar 80x200 centimeter har nu monterats i lägenheten, som även har fått en ny TV.
Aspudden och vår förening upplever en våg av inbrott, framför allt i källarförråd den senaste perioden. Tillsammans kan vi motverka detta. Anmäl dig till grannsamverkan om du inte redan är anmäld. Syftet med Grannsamverkan är att göra bostadsområden mindre attraktiva för brottslig verksamhet genom ökad uppmärksamhet från de boende, samt kunskap om hur man skyddar sig, vilket avskräcker och försvårar för tjuven.
Avtalet mellan Com Hem och TV4s ägare Telia, som reglerar TV4-kanalerna och C More har upphört att gälla och därför har Com Hem ersatt dessa kanaler med annat utbud tillsvidare. Com Hems högsta prioritet är givetvis fortsatt att nå en överenskommelse med Telia så snart som möjligt. Det är Com Hem som sköter förhandlingarna med Telia, och inget som vi fastighetsägare i nuläget kan påverka. Vi inväntar en överenskommelse mellan Com Hem och Telia. För dig som köpt individuella digital-tv-abonnemang kommer ni få mejl och sms angående ersättningskanaler eller annan kompensation. Följ de senaste uppdateringarna om utvecklingen på www.comhem.se/aktuellt