Tak och Fasadrenovering

Här presenteras information om de kommande renoveringarna av våra fastigheters fasader, tak, portar och fönster. I menyn till vänster hittar du den förstudie styrelsen beställt samt löpande information från SEHED som är den entreprenören som genomför renoveringarna.

Uppdatering 2018-12-20

Nu finns uppdaterade tidsplaner för renoveringarna av husen publicerade under "tidsplaner".

Här kommer uppdaterade nyheter vad gäller renoveringen. Vi vill be er att läsa nyhetsbrevet noggrant.

Vi jobbar hårt i styrelsen för att på ett så smidigast sätt för oss alla ta oss igenom en mycket tuff, utmanande och viktig tid framöver. Men det är ju positivt när våra fina fastigheter äntligen både blir finare och säkrare inför kommande år.

Renovering, tidplan m.m.

Styrelsen har nu skrivit avtal med SEHED som totalentreprenör. Renoveringen kommer innebära vissa olägenheter i form av buller och damm men vi arbetar för att minimera dessa och att gränsvärden från miljömyndigheter följs.

Planerad startvecka v.38.

Entreprenaden kommer starta från hus 1 och sist hus 7.Då tidsplanen blivit förskjuten som kommer entreprenad bara hinna hus 1(Manhemsgatan/Hägerstensvägen 155)  innan vintern. Sedan 2019 kommer det fortsättas med hus 2-3 och när hus 2 är klart kommer man gå över till hus 4 osv.

Styrelsen tillsammans med Kreativ Byggkonsult AB och SEHED har valt att ha två informationsmöten då vi är en stor förening med sammanlagt sju fastigheter. 1:a mötet kommer vara för hus 1-3. 2:a mötet  början av 2019 för hus 4-7.Informationsmöte för Hus 1-3 kommer vara fredag 14/9 kl 18.30 i föreningslokalen.

Under byggnationen kommer entreprenören avisera i de hus det berör kontinuerlig information om byggnationens fortlöpning i vardera trapp på anslagstavlan.

Alla buskar och annan växtligheter/träd som är runt/inpå husen kommer klippas ner och täckas med plast för att entreprenören ska kunna bygga upp ställning. När det blir aktuellt med renovering av ditt hus:

1. Inför renoveringen kommer vi alla behöva plocka bort allt från balkongerna. De medlemmar som har markis kommer entreprenören hjälpa med endast nedmonteringen. Efter renoveringen så kommer styrelsen endast tillåta medlem som bor högst upp att fästa sin markis i fasaden enligt monteringsanvisning från entreprenaden. Vi andra kommer inte tillåtas att fästa vår markis i den nyputsade fasaden utan vi kommer tyvärr vara tvungna att köpa ny markis som har en fästanordning som monteras med stående metallreglar mellan balkonggolvet och balkong ovan.
  2. Vi kommer behöva täcka över våra tillhörigheter på vinden innan rivning av tegelpannor, takpapp m.m. sätter igång. Täckplast kommer då finnas på vinden, ca någon vecka innan byggstart.
  3. Vi måste plocka ner tavlor m.m. som hänger uppe på våra väggar som är mot ytterväggen när entreprenören kommer och utför borttagning av putsen. All puts kommer knackas bort och då kan lätt vibration uppstå. Husen kommer få ny puts och målas i snarlik kulör.
  4. Under renoveringen kommer vi inte ha tillgång till våra balkonger. Dem kommer att spärras från utsidan, så olycka inte inträffar.
  5. När slutbesiktning gjord av huset och byggställning tagits ner och städning utförts runt om så kommer entreprenören erbjuda putsning av alla fyra sidor av dina fönster. Om du önskar det så måste entreprenad ha tillgång till din lägenhet.
  6. Bra att kontakta ditt försäkringsbolag och informera att en stor renovering kommer genomföras.

Renovering – byggställning/säkerhet

Byggställningarna kommer att förses med plank/stängsel för att försvåra obehörig att kunna klättra upp på ställningarna. De kommer även att ha larm med utryckning och kamera. Dock är det viktigt att styrelsen eller entreprenören inte kan garantera att ingen kommer ta sig in/upp på ställning. Där av stor vikt att vi hjälps åt och är lyhörda och håller extra koll på våra fastigheter under renoveringen.