FAQ - Svar på vanliga frågor

Styrelsen får många olika frågor från boende och vi har svarat på de vanligaste frågorna vi får.

Läs igenom svaren på de vanligaste frågorna här. Hittar du inte svaret till din fråga så får du antingen vända dit till styrelsen, kontaktombuden alternativt HSB.

Andrahandsuthyrning

Får jag hyra ut min lägenhet?

- Om du vill hyra ut din lägenhet måste du ha ett tillstånd av styrelsen innan du du hyr ut. Här kan du läsa mer om hur du hyr ut i andrahand.

Avier och avgift

Var hittar jag mina avier?

- Dina avier finns alltid på Mitt HSB. Du har automatiskt ett användarkonto och du loggar in med BankID eller lösenord.

Kan jag få min avi digitalt?

- Ja, du kan välja e-faktura, Kivra, E-postfaktura och autogiro.

El

Måste jag ha ett eget elavtal?

- Nej, föreningen har ett kollektivt avtal.

Vad betyder IMD?

- Föreningen har IMD. Det innebär att förbruktningen av el mäts i varje lägenhet. Du som boende betalar för din egen förbrukning

Balkong/uteplats/altan

Är det tillåtet att ha en grill på balkongen/uteplatsen/altanen?

- Ja, det är tillåtet, men enbart elgrill. Det är inte tillåtet att ha kolgrill eller gasolgrill.

Felanmälan 

Hur gör jag en felanmälan?

- Enklast är att felanmäla via Mitt HSB. Är det ett akut fel som brådskar ska du ringa jouren.

Nyckel och tagg

Jag behöver en ny tagg, vem kontaktar jag?

- I entrén hittar du kontaktuppgifterna till nyckelansvarig.

Hur kommer jag igenom bommarna som finns i området?

- Du använder dig av husmorsnyckeln som är markerad med "HM". Det är samma nyckel som går till källaren i höghusen, barnvagnsrummen, förråden i låghusen. Är du osäker om din nyckel passar så kan du prova den i bommen. Vid beställning av en ny nyckel tillkommer det en avgift, som boende får stå för, och en sådan beställning görs via styrelsen.

Hur tar räddningstjänsten sig in i vårt område nu när vi har bommar?

- Alla bommarna har räddningstjänstsnyckel, som ambulansen, brandkåren och polisen har tillgång till.

Parkering

Finns det någon policy som säger att boende måste äga en bil eller ha en bil registrerad på sitt namn?

- Nej, det finns ingen sådan policy.

Hur gör jag för att få en parkeringsplats?

- Föreningen har digital hantering av parkeringsplatser och du ställer dig i kö via Mitt HSB.

Tvättstuga 

Hur bokar jag tvättid?

- Du bokar enkelt en tvättid I vårt digitala bokningssystem, som finns i varje entré.

Temperatur

Vilken temperatur ska det vara inomhus i lägenheterna?

- 20-22 grader

Vatten

Hur betalas kall- och varmvatten?

- Vatten ingår i årsavgiften.
Men kommer det börja debiteras för varmvatten i samband med att stambytesprojektet avslutas. Då stambytet omfattas av benämningen ombyggnad, vilket leder till att föreningen måste följa lagen om att införa vattenmätning i samband med stambytet.

"Kravet på installation av IMD för varmvatten införs från och med 1 juli 2021 och gäller alla befintliga flerbostadshus som genomför en ombyggnad som innefattar nyinstallation av tappvarmvatten eller väsentlig ändring av befintlig installation av tappvarmvatten. Kravet är att installera system för IMD av varmvatten i varje lägenhet. Kravet förutsätter således att det dels är en ombyggnad och dels att installationer påverkas. 

Vad är Ombyggnad? Ombyggnad är en typ av ändring av byggnad. För att en ändring av en byggnad ska anses utgöra ombyggnad ska antingen hela byggnaden eller en betydande och avgränsbar del av byggnaden påtagligt förnyas." Referensnumret" Fastighetsägarna 

Mer information kommer att komma till boende när det börjar bli mer aktuellt.


Hittade du inte svar på din fråga?

Använd gärna söken nedan för att hitta svar på din fråga. Om du fortfarande inte hittar svaret kan du vända dig till HSB eller styrelsen.