Tunnelbana

2012-01-31 Nästa stora utbyggnad av t-banenätet blir en förlängning av blå linjen till Nacka. Politikerna är tämligen överens om att den behövs men har olika bråttom. Nacka kommun lovar att bygga tusentals nya bostäder om tunnelbanan byggs.

Nacka och Värmdö är som en tratt med ett trångt hål in mot centrala Stockholm. Morgonköerna av bilar och bussar på väg in mot Stadsgårdsleden växer för varje år.

Egentligen skulle den blå tunnelbanelinjens södra del byggas till Nacka redan på 70-talet. Men framtidstro förbyttes i utvecklingspessimism och den blå linjen slutade vid en dåligt utnyttjad slutstation – Kungsträdgården. I februari eller mars kan landstingets trafiknämnd besluta om att utreda en tunnelbana till Nacka på allvar.

– Vi hoppas verkligen att den borgerliga alliansen vågar sätta ned foten och dra i gång satsningen. Vi har upplevt ett bristande engagemang för tunnelbanor länge, säger oppositionslandstingsrådet Helene Hellmark Knutsson (S).

Talet om bristande engagemang avvisas av trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M), som annars mest brukar tala sig varm för spårvägar:

– Det finns tre angelägna tunnelbanesatsningar, utbyggnad till Nacka, utbyggnad till Barkarby och en gren mot Täby. Men oavsett hur mycket vi pratar om utbyggnaden kommer den att dröja av det enkla skälet att planering och projektering tar många år, säger han.

Politiker på regionnivå och experter av olika slag har ibland pekat på det faktum att Nacka ligger ganska utspritt som ett skäl mot tunnelbana.

I den översiktsplan för Nacka som nu är ute på remiss tystar kommunen kritikerna genom att föreslå mycket stora bostadssatsningar: 18.000 nya bostäder fram till 2030. De flesta ska byggas i centrala lägen – från Nacka Forum och in mot Södermalm. En stor del av de planerade bostäderna står och faller med tunnelbanan.

– Vi tar oss snart inte in över Danviksbron. Det finns inte utrymme för särskilt många fler bussar i morgonrusningen och de hamnar allt oftare i en lång kö, konstaterar Marianne Möller, trafikstrateg i Nacka kommun.

De många ”hål” i bebyggelsen som finns i Nacka ska användas för att skapa en tätare bebyggelse. Det största hålet ligger runt Nacka stadshus och Värmdöleden.

– Det är ett väldigt omfattande projekt. Ska vi få ett bra sammanhängande stadscentrum måste vi kunna däcka över Värmdöleden och det är inte gratis, konstaterar Erik Langby (M). ordförande i kommunstyrelsen i Nacka.

SL har gjort en första idéstudie över en tunnelbana från Kungsträdgården via Södermalm och Hammarby sjöstad till Nacka centrum. Eftersom den får två stationer i folkrika stadsdelar på vägen beräknas den locka stora resenärsskaror. Prislappen blir hög – mellan 11 och 16,5 miljarder.

Björn Kvist, konsult på Sweco, har gjort ett eget förslag. Hans tunnelbana går under Djurgården och Finnboda och vidare mot Nacka. Nackdelen är att det inte blir stationer på Södermalm och i Hammarby sjöstad. Å andra sidan får den en station vid Skansen och troligen blir den billigare

– Vi har inte räknat på kostnader. Men om vi vi bygger tunnelbanan samtidigt och i samma läge som Österleden kan vi spara flera miljarder, säger Björn Kvist.

Det finns ännu inga beslut om att bygga Österleden, som i många år varit ett rött skynke för miljörörelsen. Det är å andra sidan långt till första sprängskott för en tunnelbana till Nacka. Minst 15 år – kanske 20 – från ett beslut om att göra en förstudie till invigning är en rimlig uppskattning. Och först efter 2020 finns det pengar i stadsbudgeten för projektet.

http://www.dn.se/sthlm/nacka-far-tunnelbana--om-tjugo-ar