Det finns ett stort och ökande intresse att skaffa sig en el-bil i framtiden. Därmed finns det ett behov att kunna ladda el-bilen hemma under natten, om det inte räcker med att kunna ladda på arbetet.
Det kan fungera bra för arbetsresor för de som bor i egen villa att anordna en laddplats på den egna tomten och sedan ha en arbetsgivare som erbjuder laddmöjligheter på jobbet. Men för oss i BRF Lofoten?
Det är inte så enkelt att bara låta installera ett antal laddplatser i garaget på Stavangergatan.
- Hur många laddplatser behövs? 5 laddplatser? 10% av antalet platser i garaget? Hur länge räcker det? Går det att bygga ut?
- Vilken strömstyrka behövs till garaget? Idag skulle man med lastbalansering klara 5-10 platser under natten, innan huvudsäkringen måste höjas.
- Kan elnätägaren ens leverera ett ökat effektbehov? När i så fall? Vad kostar det extra i fast nätavgift?
- Vad kostar installationen av laddplatser?
- Vem ska stå för investeringskostnaden: den boende, som vill kunna ladda bilen, eller föreningen? Alla verkar vara överens om att den boende med el-bilen ska betala för sin egen förbruking av ladd-el. Men vill de boende som inte har el-bil, eller ens någon garageplats, vara med och betala för en investering i laddstolpar? Om jag som boende har investerat i installationen av en laddplats, hur kan jag ta betalt för den när jag flyttar?
- Bidrag till installation av laddplatser kan man få från det allmänna i efterhand, med upp till 50% av kostnaden - om det finns pengar kvar i årets budget!
- Brandrisken ökar med el-bilar. Om det börjar brinna i garaget går brandkåren inte in, om där finns el-bilar. Branden ska i så fall bekämpas utifrån. Eftersom vårt garage ligger i en slänt med flera våningar under gatuplanet går det inte att bekämpa en brand utifrån på de lägre våningarna, och det finns inte någon körväg utanför garaget i slänten, så att brandkåren kan köra tillräckligt nära garaget med stegbilar. Det är inte el-bilarna som utgör en större brandrisk, men om det börjar brinna i vilken bil som helst i garaget så kan den branden sprida sig til en el-bil som står nära. Batterierna kan då utveckla giftiga gaser och fatta eld. Det går åt mycket stora mängder vatten att släcka branden av en sådan bil, 10 gånger mer än för en bensinbil eller dieselbil. Om man då inte kommer åt att bekämpa branden från stegbilen?
Vår preliminära analys visar att det är olämpligt att installera laddplatser i garaget p.g.a. brandrisken och det ökade effektuttaget. Föreningen äger inte någon öppen mark att sätta upp laddstolpar. Kommunen skulle däremot kunna sätta upp laddstolpar på kommunens mark, men därifrån verkar intresset än så länge vara svagt.
Vi har tittat på möjligheten att tillsammans med BRF Vikingen använda den markparkering som finns vid Narviksgatan 2. Men den marken planeras för husbygge. Dessutom ligger den ett antal minuter från BRF Lofoten, lika långt som att gå ner till Circle K och ladda där. Vill man lämna en bil som kostat uppåt en miljon kronor utan tillsyn under natten på dessa ställen?
Med tanke på den senaste tidens mycket kraftiga prisstegringar på drivmedel, önskan att från klimatsynpunkt komma bort från fossildrift och samtidiga politiska överväganden om att minska beroendet av "olämpliga" producenter, talar mycket för att intresset att byta till el-drift kvarstår och kommer att öka i framtiden; åtminstone till dess att den batteridrivna el-bilen kan ersättas med ny teknologi, som löser problemen med räckviddsångest och kostnader för att etablera en tillräcklig ny infrastruktur för hela landet, med gemensam standard för hela EU.