Information om nytt passersystem

07 februari 2022 Nu är det dags för vår förening att få ett modernt låssystem med taggar istället för nycklar till våra portar och andra dörrar från utsidan. Vi gör det här för att öka säkerheten och förenkla nyckelhantering.

Om systemet, installation och öppettider

Nordic Safety Solutions (NSS) kommer att börja installera låssystemet den 2 februari. Arbetet beräknas vara avslutat i början på april. Installation kommer att ske i samtliga entréportar och alla andra dörrar med ingång utifrån. Systemet är utbyggbart för till exempel vindar och källare.

Installationen sker i etapper. Först ut är Vindragarvägen 21-23 och därefter fortsätter arbetet i låghusen och sist i höghusen. NSS kommer att avisera i varje hus när arbetet påbörjas.

Entréportar kommer som idag vara öppna dagtid. Låsning sker kl 21:00 och öppning kl 06:00. Systemet kommer att få batteri-backup som skall säkerställa funktion även i händelse av strömavbrott. Skulle ett strömavbrott bli mycket långt kommer systemet att automatiskt låsa upp portarna.

Övergångsperiod nycklar och tagg

Under en övergångsperiod kommer portar och dörrar som tidigare kunna öppnas med nyckel eller med tagg. Vi kommer att avisera i god tid innan nyckelalternativet tas bort. Observera att nycklar skall behållas då de fortsatt kommer att behövas för dörrar i källare och vindar.

Porttelefon - förberedelse

Taggläsarna är förberedda för att också fungera som porttelefoner. Inget beslut har fattats när vi genomför den uppgraderingen men vi samlar in nödvändig information redan nu i samband med att vi börjar med installation av passersystemet. Därför registreras namn, telefonnummer och mejl enligt nedan.

Lokaler som kommer att öppnas med taggar

Tvättstugorna, föreningslokalen och gästrummen kommer också att öppnas med taggar. Bokningen av dessa kommer att vara densamma som tidigare. Taggar till träningslokalen och hobbylokalen kommer tillsvidare att hanteras helt separat från passersystemet.

Beställning av taggar

Föreningen kommer att bekosta 4 taggar per lägenhet. Dessa delas ut i samband med att passersystemet driftsätts i varje hus.

När systemet är driftsatt i alla hus kommer ytterligare taggar att kunna beställas mot en kostnad av 100 kr. Vi aviserar på hemsidan och i vårt nyhetsbrev när det är möjligt. Kostnad för dessa extra taggar kommer att debiteras via månadsavgiften.

Krav på registrering

För att kunna administrera systemet och registrera taggar måste innehavarna registreras. Taggarna kopplas till föreningens lägenhetsnummer samt till den individuella innehavaren med telefonnummer och e-postadress. Genom att registrera detta har vi också möjlighet att börja använda porttelefon framöver. Information registreras av NSS digitalt via den här länken:

https://norsafe.nu/brf/

Om man inte har möjlighet att registrera begärd information digitalt kommer det att finnas blanketter på expeditionen hos vår fastighetstekniker. De kan sedan lämnas ifyllda till föreningen i brevlådan på expeditionen.

Taggen är en värdehandling och innehavare ansvarar för att den hanteras och förvaras på ett säkert sätt. FÖRKOMMEN TAGG MÅSTE RAPPORTERAS OMEDELBART SÅ ATT DEN KAN SPÄRRAS OCH TAS UR SYSTEMET.

Kontaktuppgifter

Vid frågor angående detta arbete hänvisar vi till styrelsen.

styrelsen.brfmalaren@gmail.com

Vid akuta ärenden vänligen kontakta NSS direkt.

service@norsafe.se, 08-410 720 60

BRF Mälarens styrelse
2022-02-04


Till nyhetslistan