Informationen nedan kompletterar tidigare utdelad information:
- Installationerna i lägenheterna väntas börja börja den 6 november i uppgång 1 och pågå 1-2 veckor per uppgång.
- Om du inte har lämnat in lappen där du talar om hur installatörerna får tillträde till din lägenhet, gör det!
- Installatören avisera dag, och kanske tid på halvdag när. De behöver senare komma in igen för att testa och göra ev. extraarbeten.
- Du kan komma överens med installatörerna om var uttagen ska sättas i sidled. Höjden bestäms av kabelrännans höjd i trapphusen (ung. 20 cm undet taket).
- Där lägenhetens dörr finns i en dekorerad entré och kabelränna skulle förfula drar man kanske istället kabeln från kulverten genom hallgolvet.
- Om tillträde inte erhållits efter två avíseringar kan bostadsrättshavaren själv få bekosta installation.
- Varje aktiverat uttag får en egen fast IP-adress.
- När det nya nätet tas i drift kommer det att finnas personer (från Bredbandsgruppen, BBG) som kan svara på frågor och hjälpa till.
- Du kan beställa extraarbeten: beställ extra uttag i lägenheten av installatören (Jonas Axenskär, jonas@svagstromsbolaget.com) och eluttag i hallen av Din elektriker(Din elektriker, mobil 07 0731 6767, anders@dinelektriker.se för 1 500 kr).
- För att flytta telefonnummer kontakta Ownit. Du måste veta vem som innehar det nuvarande telefonabonnemanget.
- Om du vill se på IP-TV behöver du en router och en TV-box. Routern kostar 799 kr inkl. moms och TV-boxen 899 kr inkl. moms. Därtill kommer månadsavgift för det TV-paket man valt. Priserna ligger på 189, 259 och 379 kronor i månaden. TV via Comhem fortsätter att fungera som tidigare. Sen behöver man givetvis koppla in detta. En RJ45-kabel mellan TV- boxen och routern samt en RJ45:a mellan routern och datauttaget.
- För IP-telefoni behöver du ovannämnda router. Följande priser gäller:
Öppningsavgift per samtal - 0,69 kronor
Mobiltelefoner inom Sverige, oavsett operatör - 1,69 i minuten
Fasta telefoner inom Sverige, oavsett operatör - 0,14 i minutern
- Det är svårt att säga när det nya nätet säkert fungerar. Det är rimligt att anta att det fungerar från och med februari 2018 men vi kan ännu inte ge några löften. Kontrollera med din nuvarande leverantör vilken uppsägningstid du har.
Ersättning från Alltele för driftstörningar
Alltele har utlovat att deras kunder i Metern ska få 3 månaders abonnemang gratis som kompensation för de driftstörningar som varit. Ersättningen ska gälla från nästa avisering.
Brf Meterns styrelse