Den gemensamma upphandlingen av el ger ett bättre förhandlingsutrymme, än om alla enskilda ska förhandla. Lägenheternas elmätare läses av varje månad och debiteras retroaktivt med ett kvartals eftersläpning, på din faktura för månadsavgiften. Du kan påverka din din el-förbrukning på olika sätt. Exempelvis att släcka lampor i rum där du inte är, golvvärme och handukstork drar mycket el. Halvfull disk- och tvättmaskin är extra kostsamt.
Bor du i bostadsrätt är det viktigt att ha ett bostadsrättstillägg, eftersom det är din möjlighet att få ersättning för skador på själva lägenheten, till exempel väggar och golv. Föreningen har tecknat gemensam bostadsrättsilläggstförsäkring för samtliga lägenheter, som ingår i din månadsavgift. Din privata egendom såsom smycken, elektronik, fordon etc ingår inte i den gemensamma försäkringen, det behöver du teckna själv. Kontakta styrelsen för mer information om du är osäker.
I föreningen har vi Tele2 som TV-leverantör. Basutbudet ingår i din månadsavgift, och TV-uttaget hittar du oftast i vardagsrummet. Du når Tele2:s kundtjänst på telefonnummer 90 222.
Bredband från Telenor ingår i månadsavgiften. Uttaget för internet hittar du oftast i hallen. För att aktivera din internetuppkoppling behöver du kontakta Telenors kundtjänst på 020-222 222. Du behöver en router för att få trådlös internet.
När väl kylan kommer och ni upplever att era element INTE blir varma, kan det finnas luft i de lodräta elementrören eller i elementet som gör att varmvattnet inte kommer fram. (Känn på rören, är båda kalla så är det troligen så.)
Gör en felanmälan, så får du inom kort hjälp av fastighetsskötaren med luftning, utan kostnad.
Det är nu ett antal år sedan inglasningen utav balkongerna gjordes. Underhåll av balkongerna ligger på den enskilde bostadsrättsinnehavaren. Vi vill däremot tipsa om att det kan vara billigare att gå ihop med sina grannar om flera har behov av något underhåll (t.ex. lister) och dela på t.ex. framkörningsavgift istället. Är du i behov av underhåll kan det därför vara en god idé att höra dig för om det finns flera som ni kan gå ihop med.
Kontaktuppgifter till Lumon (leverantören) finns på http://www.lumon.se/
Alternativ servicefirma är Kungsängens inglasningsservice http://inglasningsservice.se/kontakt
Enligt de instruktioner vi har ska fönster och balkongdörr smörjas vartannat år. Det sker bäst med kedjeolja eftersom den har bäst fästförmåga, men det går även med låsolja. Smörjpunkterna framgår av instruktionen, se bifogat. Om du behöver hjälp med det kan du ta kontakt med fastighetsskötaren.
Samtliga portar och yttre källarnedgångar har portlås som är låst dygnet runt. Bricka behövs för att öppna dörrarna. Varje hushåll har tre passeringsbrickor. Förlorar du en passerbricka behöver den omedelbart spärras. Meddela styrelsen direkt om det i så fall.
Behöver du fler brickor? Maila lägenhetsuppgifter och var du kan nås till styrelsen, BrfNorrby@gmail.com. Styrelsen återkommer till dig när du kan hämta och betala för de extra brickorna hos låssmeden Norrlås i Jakobsbergs Centrum. (Glöm inte att ta med legitimation.)
Om namn eller telefonnr behöver ändras i porttelefonen så gör du på samma sätt.
Med pilarna bläddra upp/ner i namnlistan, markera önskat namn. Klicka på knappen under luren, porttelefonen ringer automatiskt upp dig på ditt anmälda telefonnummer. För att låsa upp, tryck 5 på din telefon. Du blir uppringd från porttelefonens telefonnr 08-503 506 87. Du kan med fördel lägga telefonnumret som en kontakt i din egen telefon så vet du att det är en besökare i porten som ringer dig.
Porttelefonen kan inte användas. Besökaren behöver i det här fallet redan ha ditt telefonnummer inför besöket, du går till porten och släpper in besökaren.
Hushållssopor slänger du i sopnedkasten till höger och vänster om Coop (nr 20, 21 eller 22) . Matavfall i bruna påsar slängs i nedkastet märkt med nummer 19. De bruna påsarna kan hämtas gratis i Coops entré. Matavfallet återvinns till biogas.
Glas, papper, plast och metall återvinns tillsammans med grannföreningarna Västerby 1 och 2, mittemot Coop. Pant, batterier kan återlämnas till vår närbutik Coop.
Fett hälls i plastflaska och lämnas in till återvinningcentral, enligt ny nationell lag 2024. Bakgrunden till den nya lagen är att fett stelnar i avloppen (vask/handfat/toalett) och orsakar kostsamma stopp. Det gäller även hår som ska slängas i hushållssoporna och inte i avlopp.
Kommunen erbjuder mobil återvinningscentral för den som inte har möjlighet att ta sig till återvinningcentralen. Klicka på länk för aktuell information https://www.jarfalla.se/byggaboochmiljo/avfallochatervinning/atervinningscentraler/mobilatervinningscentral
Grovsopor, wellpapp, farligt avfall som ljuskällor, elektronik, färg, kemikalier etc, se Järfälla kommuns hemsida för aktuell information; https://www.jarfalla.se/byggaboochmiljo/avfallochatervinning/lamnaavfall
Det är för allas trevnad förbjudet att slänga hushållssopor i papperskorgarna på gården.
I källaren på Veckovägen 9 finns ett enklare gym. Vill du få tillgång till rummet kontaktar du styrelsen.
I hobbyrummet finns möjlighet att utföra till exempel snickeriarbeten och målning som är svårt att göra i lägenheten. Om du saknar nyckel kontakta styrelsen. Hobbyrummet ligger i andra dörren till vänster i korridoren rakt in från källarnedgången Veckovägen 7-9.
Längst in på vänster sida i korridoren rakt in från källarnedgången Veckovägen 7-9 ligger vår trevliga bastu. Saknar du nyckel så kontakta styrelsen.
I närområdet finns matvarubutik och restauranger. Det är inte heller speciellt långt till IKEA och övrig shopping vid Barkarby Outlet eller till Mälaren om man i stället vill bada i Basets vik, eller Görvälnsbadet som även har vollyboll, kiosk och lekplats. På vintern kan man åka skidor utför i Brukets backe, eller åka längdskidor i Viksjö. Simhall, Paddel, rackethall och skridskor (inomhus och utomhus) finns på 5 minuters gångavstånd. Fler sportanläggningar är på gång.