Följ dina ärenden
Syftet med Mitt HSB är att hjälpa dig som boende att hitta information om boendet digitalt. När du loggar in kan du snabbt och smidigt se alla dina aktuella ärenden under fliken ”Ärenden och felanmälan”.
– Detta kan alla användare göra, oavsett om du är hyresgäst eller bostadsrättshavare i en bostadsrättsförening som är medlem i HSB. Det som är bra med att vara inloggad är att du enkelt kan skapa nya ärenden själv om du önskar att komma i kontakt med oss. Du kan även följa upp och se dina gamla ärenden, säger Ida.
Om din förening eller hyresfastighet har fastighetsskötsel via HSB Stockholm kan du dessutom göra en felanmälan direkt i Mitt HSB. Detta gäller både i bostaden och för allmänna utrymmen.
Allt om ditt bosparande
Samtal som Ida ofta får in är frågor kring bosparandet. I många fall kan Mitt HSB ge dig som bosparare snabbare svar.
– När man ringer oss kan vi inte alltid uppge så mycket på grund av banksekretessen. Därför är det lättare att logga in med ditt BankID. Då får du själv tillgång till det mesta.
Under kategorin ”bospar” kan du se hur många bosparpoäng du har. Du kan se vilken sparform du har eller vilket maxbelopp som kan tas ut utan att det påverkar dina bosparpoäng. Om du inte redan bosparar och önskar börja med det kan du även skapa ett bosparkonto.
– Här finns mycket generell information om bosparande i stort. Du hittar dessutom många bra blanketter som kan laddas ner, om du till exempel vill överlåta ditt bosparande till någon anhörig.
Håll koll på avier och din bostad
Vad du kan se när du loggar in beror på vilka tjänster du eller din bostadsrättsförening använder. Bor du i en hyresrätt eller är bostadsrättshavare i en förening som är medlem i HSB, tycker Ida att man ska kolla in kategorin ”Min bostad”.
– Det här tycker jag är väldigt bra. Du kan hitta i princip all övergripande information som till exempel lägenhetsförteckning och eventuella bostadsavtal kopplade till din bostad. Vi får även in väldigt många samtal från personer som vill nå sina avier. Här kan du se både kommande och gamla avier om du till exempel har tappat bort dem.
Digital köhantering
En ny funktion i Mitt HSB gör att det i vissa föreningar nu går lättare att se och följa sin köhantering för till exempel hyresavtal, förråd, garage- och parkeringsplatser.
– Denna tjänst är aktuell för de föreningar som har sin köhantering via HSB Stockholm. Går du in på ”Min bostad/Mina köer” kan du se om din förening har börjat använda sig av tjänsten. Det finns även en manual direkt i tjänsten som enkelt förklarar hur det fungerar, säger Ida.
I köhanteringen kan användare anmäla sitt intresse för platser och lediga objekt. Det går även att prenumerera på objekt.
– Då får du ett mejl när platsen är uppe för intresseanmälan. Du kan även säga upp ditt hyresavtal i tjänsten under ”Mina bostadsavtal”.
Få relevanta nyheter
För att få så mycket nytta som möjligt av Mitt HSB brukar Ida även tipsa om att gå in under fliken ”Min profil”. Här kan du skriva in eller kontrollera dina kontaktuppgifter.
– Det är bra om du vill vara säker på att få viktig information eller nyheter digitalt. Om du skriver in din e-post har vi den registrerad, vilket gör att vi och din styrelse kan kontakta dig vid behov.
Så loggar du in på Mitt HSB:
Gå till hsb.se/stockholm och klicka på "Logga in" högst upp i högra hörnet. Har du BankID loggar du enkelt in med ditt personnummer.