Störningsärenden

Huset präglas av sin ålder och den höga ljudgenomsläppligheten på många ställen. Det är av yttersta vikt att upprätthålla en öppen dialog med grannarna för att minimera störningsmoment.

Varje bostadsrättshavare ansvarar för att undvika störningar som kan vara skadliga för hälsan eller på annat sätt försämra bostadsmiljön för närliggande lägenhetsinnehavare och som därför inte rimligen bör tolereras. Det är även bostadsrättshavarens ansvar att säkerställa att detta följs av gäster, hantverkare och hyresgäster.

Störande ljud ska undvikas mellan kl 22.00 och 08.00. Till detta räknas höga röster i lägenheter, hög volym på musikanläggning, TV mm. Borrning med slagborrmaskin och bilning i lägenhet får endast utföras måndag-fredag mellan kl 08.00 - 18.00 och på lördag-söndag mellan kl 10.00 och 16.00.

Samtidigt har varje boende rätt att "leva fritt" i sin lägenhet. Gränsen mellan den individuella bostadsrättshavarens rättigheter och grannens tolerans kan vara subtil, och i konfliktsituationer är en konstruktiv dialog avgörande.

Vid planerade fester är det en artig gest att förvarna grannarna genom att sätta upp en notis i trapphuset. Om någon blir störd rekommenderas att personen tar upp frågan direkt med den ansvariga lägenhetsinnehavaren. Vid nattliga störningar kan det även vara fördelaktigt att följa upp några dagar senare.

Om störningen upprepas eller om den som stör inte är mottaglig för diskussion bör störningen dokumenteras via nedan formulär så att styrelsen kan behandla ärendet snabbt. Det är till fördel om den störde kan redogöra för sina egna försök att lösa konflikten och om möjligt involvera andra grannar med liknande upplevelser.