Information vid inflytt & utflytt

Här finns information inför försäljningar och köp. Du som mäklare går via HSB Portalens överlåtelsetjänst för att hitta ytterligare information om lägenheten och ladda ner relevanta dokument. Styrelsen godkänner överlåtelser och medlemsansökningar via Portalen.

Mejlutskick
Vi ser gärna att alla medlemmar är registrerade i vår mejllista då vi regelbundet skickar ut viktig information. Mejla din e-postadress samt namn, adress och HSB-lägenhetsnummer till info@brfperrongen.se.

Ägande
Föreningen äger marken.

Garantibesiktning
Garantibesiktning genomfördes under våren 2016.

Större renoveringar
Brf Perrongen har en underhållsplan och inga större arbeten är planerade. Under 2018 gjordes en ombyggnad i källaren där två cykelrum blev föreningslokal, gym och styrelserum. 

Ekonomi 
Föreningen har mycket stabil ekonomi till följd av låg ränta på våra lån samt intäkter från lokaler, garage och bilplatser. Vi har amorterat tre - fyra mnkr varje år de senaste åren. Någon avgiftshöjning är inte aktuell i dagsläget. 

Elavtal
Vi har ett gruppavtal med Fortum som gäller alla lägenheter. Detta ger också en lägre kostnad än om var och en skulle teckna individuellt avtal. I den kostnad som tas ut på hyresavin igår alla elkostnader inklusive fasta avgifter, energiskatt m.m. Denna information finns också i respektive lägenhetspärm. 

Bostadsrättstillägg 
Bostadsrättstillägget som normalt tillkommer för en hemförsäkring ingår i föreningens försäkring. Medlemmar behöver därför inte teckna eget bostadsrättstillägg.

El & vatten
Föreningen har individuell mätning av el och varmvatten och kostnaden debiteras månadsvis till varje lägenhetsinnehavare. Fr. o. m. oktober 2015 gäller följande vid försäljning: Du som säljer en bostadsrätt kommer få slutavier skickade till dig för den energianvändning som uppmättes när du bodde i lägenheten. Avierna postas till dig kvartalet efter att du flyttat.
Anmäl din nya adress till HSB Kund- och medlemsservice på telefon 010 – 442 11 00 eller via kontaktformulär på http://hsb.se/stockholm. Du som köper en bostadsrätt kommer få avier för din energiförbrukning kvartalet efter att du flyttat in i lägenheten.

För att stänga av vattnet i hela lägenheten vrider man på en avstängningskran, så kallad ballofix. Kranen sitter belägen i badrummet. I vissa lägenheter sitter avstängningskranen vid sidan av tvättmaskin och torktumlare och i vissa lägenheter bakom tvättmaskin och torktumlare.

Gemensamma utrymmen
Det finns en grovtvättstuga, ett antal cykelrum, barnvagnsrum i varje trapphus, en föreningslokal, ett gym, ett styrelserum samt fyra kommersiella lokaler i föreningen varav alla dessa fyra är uthyrda. Innergården är upprustad och har många nya planteringar samt gemensam lekplats och grillplats. 

Övriga satsningar
En större konstsatsning gjordes år 2018. Projektet gick ut på att ett antal konstnärer försedde varje trapphus med unik konst. Innergården är som ovan nämnt nyligen upprustad med fler nya planteringar år 2019. Gården är mycket barnvänlig med lekplats. Det finns också en gemensam grillplats. 

Föreningens soprum
Det finns tre soprum till 10 st trapphus samt ett gemensamt miljörum för källsortering.

Parkering
Föreningen har 36 markplatser för bilar samt garage för bil (70st), mc (15st) och moped (2st).
Mer information om parkering hittar du på Parkering och garage (hsb.se).

Uppvärmning och ventilation
Uppvärmning sker genom vattenburen fjärrvärme och kompletteras med frånluftsvärmepumpar. Ventilation genom mekanisk frånluft med tilluft genom tilluftsdon.

Godkänner ni juridisk person som ägare?
Nej.

Godkänner ni delat ägande?
Ja.

Operatör för TV och internet
Vi har en gruppanslutning med Telenor (Bredbandsbolaget). För att få tillgång till en tv-box så ringer du in till Telenor (Bredbandsbolaget) och anger att du är medlem i HSB Brf Perrongen. Avgiften ingår i avgiften för lägenheten, men det särredovisas på hyresavin då det är en separat leverantör. Detta ingår i avtalet: 
HD TV box
Bredband 500/500
TV Bas inkl stream
Premiumrouter Wifi 6

Ansökan om in- och utträde
Alla överlåtelsehandlingar hanteras via HSB Portalens överlåtelsetjänst. Brf Perrongen kräver att köpare ska vara medlemmar i HSB Stockholm. 

Överlåtelseavgift
Överlåtelseavgiften är 3,5% av prisbasbeloppet och ligger på 1,593 kronor.

Pantsättningsavgift
Pantsättningsavgiften är 1,5% av prisbasbeloppet och ligger på 683 kronor. 

Uppsägning av avtal vid flytt
El och varmvatten sägs upp per automatik.
Bredband bör du säga upp själv då det kan finnas diverse tillägg och extratjänster i din kostnad.

Corepark (parkering) säger du också upp själv. Uppsägningstiden framgår av det kontrakt ni tecknat med företaget och därför vill vi vara tydliga med att detta bör sägas upp i tid.

Vid utflyttning ska garagedosan återlämnas.
Dosan får inte överlåtas till någon annan.
Depositionen återfås då dosan återlämnats.
För att återlämna dosan kontaktar du styrelsen på info@brfperrongen.se för att boka tid för återlämning av denna.

Namnlappar på dörr, postlåda och entretavla
Du vänder dig till HSB Kund- och medlemsservice för att få namnlappar på dörr, postfack samt tavla i entré. Ni når dem på 010-442 11 00 eller via mail på service.stockholm@hsb.se.

Felanmälan hissar
Felanmälan för hissar görs direkt till Kone, 0771-50 00 00.

Felanmälan övrigt
En felanmälan gör du till HSB Felanmälan när något är trasigt och behöver lagas av till exempel en fastighetsskötare.
E-post: service.stockholm@hsb.se
Telefon: 010-442 11 00
Felanmälan kan också göras på https://felanmalan.hsb.se/ 

Alla typer av lägenhetsrelaterade frågor tar HSB Kund- och Medlemsservice också hand om. Exempelvis medlemskap, avier, pantnoteringar, utdrag ur lägenhetsregister samt namn på dörrar och postlådor. Ring växeln om du vill bli kopplad till en specifik person eller avdelning på HSB Stockholm. 
Frågor om mark –och garageplatser sänds till info@corepark.se 

Vid ytterligare frågor kontakta HSB Kund- och Medlemsservice på E-post: service.stockholm@hsb.se

Postadress
Kund och medlemsservice 
HSB Stockholm 
112 32 Stockholm