Du som bostadsrättsinnehavare är skyldig att se till att dina grannar inte utsätts för orimliga störningar. Du har även ansvar att din lägenhet bevaras i godtagbart skick, inga vattenskador, skadedjur etc.
Du måste naturligtvis också se till att de som bor, är på besök hos dig eller hyr av dig i andra hand inte utsätter andra boende för orimliga störningar.
En störning är något som inte tillhör de vanliga delarna av livet, detta kan t.ex. vara extremt högljudd musik, skrällande fester eller ovanligt störande nattrutiner. Störningar kan vara av skilda slag t.ex. ljud, lukt eller hotfullt beteende.
Lekande barn, dammsugning, ljud från tv:n, barn med kolik under natten, nattjobbare som lagar mat och duschar mitt i natten eller folk som spelar musik dagtid är exempel på sådant som är en naturlig del av livet och det får man tåla. För den granne som vill ha det alldeles knäpptyst är ett boende i flerfamiljshus inte optimalt.
Om du känner att du blir störd av din granne börja med att ta vänlig kontakt med grannen och försök hitta en gemensam lösning på problemet.
Om din granne inte håller med eller störningarna upprepas trots att ni har samtalat med varandra bör du gå vidare och skicka mail till styrelsen på mail: Brf.rondellen@hotmail.com. När styrelsen får meddelande om störningen kontaktas lägenhetsinnehavaren direkt.
Fortsätter störningarna efter att styrelsen har pratat med grannen kommer styrelsen att gå ut med störningslista till övriga boende i trapphuset. Störningslistan delas ut för att det måste finnas underlag för hur omfattande störningen är. På listan kan grannarna som upplever störningar fylla i datum, klockslag, från vilken lägenhet störningen kommer ifrån, och beskrivning av vad för slags störning det rör sig om. Detta är används som underlag om styrelsen skulle behöva bedriva ärendet vidare på rättslig väg.
Styrelsens mail: Brf.rondellen@hotmail.com