Renoveringar och ändringar

Ny rutin fr.o.m. juni 2024

Här finner du information om vad som gäller vid renovering och ändring i Din lägenhet.
Läs noga igenom rutinen och de blanketter som ska ifyllas innan du renoverar eller ändrar i lägenhet.
En bostadsrätt kan förverkas om otillåtna åtgärder utföres.

Renoveringsanmälan måste alltid göras

I samband med renovering utförs många gånger åtgärder som kan påverka värme, ventilation etc. i lägenheten och/eller huset i övrigt. Oavsett om renoveringen omfattar åtgärder som kräver godkännande från styrelse eller inte ska en renoveringsanmälan därför ALLTID skickas in.

Exempel på åtgärder som inte kräver styrelsens godkännande är t.ex. målning och tapetsering, byte av golv i andra rum än våtutrymmen och byte av befintliga vitvaror.

Styrelsen måste godkänna väsentliga förändringar

För att du ska få lov att göra väsentliga ändringar i din lägenhet måste föreningens styrelse godkänna ändringarna. Väsentliga ändringar är sådana ändringar som till exempel berör bärande konstruktioner, eller som avsevärt förändrar planlösningen, eller som påverkar ventilation, vatten och avlopp. Vid osäkerhet måste du anlita en byggnadsinstruktör. Väsentliga ändringar kräver också ofta att intyg om kvalitet, utförande och uppfyllande av gällande regelverk. Det kan även vara nödvändigt att anlita behöriga byggnadskonstruktörer, göra bygganmälan till kommunen och/eller hämta in säkra uppgifter via stadsbyggnadskontoret. Ett exempel på en väsentlig ändring som kräver både bygglov och avtal mellan medlemmen och föreningen är inglasning av balkong (se även avsnittet om inglasning )

Rutin vid renoveringsanmälan och ändringsansökan

  1. Medlemmen tar del av bestämmelserna om ansvarsfördelning i föreningens stadgar och reglerna för renovering som finns i blanketten för renoveringsanmälan.
  2. Medlemmen fyller i och skriver under blanketten (se blankett A nedan) som sedan skickas till föreningens förvaltare senast tre veckor innan planerad uppstart.
  3. Förvaltaren går igenom ansökan och begär vid behov in kompletteringar.
  4. Förvaltaren skickar därefter ansökan och sina iakttagelser till styrelsen.
  5. Styrelsen behandlar och godkänner, eller avvisar, anmälan.
  6. Förvaltaren skickar en bekräftelse avseende godkännandet till medlemmen.
  7. Medlemmen sätter upp Information om renovering i porten (se se blankett B nedan) och kan därefter påbörja renoveringen.
  8. Medlemmen anmäler till förvaltaren att renoveringen är klar. Kopior av kvalitetsdokument såsom intyg och egenkontroller från entreprenören ska bifogas.
  9. Förvaltaren avropar en renoveringssyn i lägenheten för att kontrollera om, och i så fall hur, det arbete som utförts påverkar de delar som är föreningens ansvar (se stadgar).
  10. Förvaltaren meddelar styrelsen och avslutar ärendet efter att godkänd renoveringssyn är genomförd.

NOTERA. Hantering för renovering av lägenhet från fastighetsförvaltare debiteras till ansökande bostadsrättsinnehavare.