Om Föreningen

Brf Ryssjan 1 består av en lång huskropp från 1925 med totalt tio trapphus och fasader putsade i olika nyanser av rött och gult. Portarna är i trä med spröjsade glaspartier.

Brf Ryssjan är en välskött, anrik förening högst upp på Blecktornsområdet, mitt emellan Stora och Lilla Blecktornsparken strax söder om Nytorget. Från föreningens ena trädgård, Södergården, blicker du ut över "Bleckans" parklek och 4H-gård där får och andra djur betar, tillsammans med en milsvid utsikt över Hammarby Sjöstad med Globen och Hammarbybacken som blickfångande landmärken. På Södergården finns möjligheter till egen odling i pallkragar, och längs fasaden trivs Magnolia och fikonträd. Norrut tronar Sofia kyrka upp sig på toppen av Vita bergen.

Föreningen har bland annat en gästlägenhet, festlokal, tvättstugor, barnvagnsförråd, välutrustat snickeri, samt ett stort cykelförråd utrustat med allt som behövs för att reparera och serva din cykel.

I Brf Ryssjan bor du centralt men med lantlig charm - en riktig oas mitt i stan.