Andrahandsuthyrning

• Andrahandsuthyrningar av bostadsrätter måste alltid godkännas av föreningen senast 1 månad innan andrahandshyresgästerna flyttar in.
  • Ansökan ska vara skriftlig och ska innehålla skäl, hyresgäst och uthyrningstid.
  • Tillstånd ges för maximalt 12 månader i taget. Vid byte av andrahandshyresgäst eller förlängning måste en ny ansökan göras.
  • Korttids-uthyrning eller uthyrning genom tjänster som Airbnb eller liknande är inte tillåtet.

Tänk på att det är viktigt att:

• andrahandshyresgästerna är informerade om de riktlinjer som gäller i vår bostadsrättsförening.
  • vara medveten om att det är alltid den medlem som äger lägenheten som har det fulla ansvaret för sin andrahandshyresgäst, t. ex. avseende avgifter och eventuella störningar.
  • att du som bostadsinnehavare även fortsättningsvis ska ha kvar försäkringen för bostadens fasta inredning under tiden då din hyresgäst är boende i bostaden, även om du fått godkänt från styrelsen.
  • att du informerar att andrahandshyresgästen ska teckna en egen hemförsäkring för hela hyresperioden. Detta eftersom din egna hemförsäkring som inkluderar en ansvarsförsäkring inte kan gälla för annan person,  om något sker som resulterar i att hyresgästen blir skadeståndskyldig för skada sker i fastigheten eller gentemot kringliggande lägenheter.

Ansökan och Avtal

• Du behöver fylla in en ansökningsblankett, se nedan,  som ska adresseras till styrelsen om att få tillstånd att hyra ut bostaden
  • När ansökan är godkänd av styrelsen rekommenderar vi att du använder avtalsmallen för att fullfölja uthyrningsavtalet med hyresgästen, se nedan.