ASSA-låsen
Om du som boende behöver skapa kopior till ditt lås kontaktar du styrelsen. I ditt mejl ska det framgå vem som kommer hämta ut nyckeln, samt en bild på den nyckel du vill kopiera, så vi i vår tur kan skapa upp en beställning hos Safeteam. Du som boende står för kostnaden, vilken betalas i samband med att du hämtar ut nyckeln i Safeteams butik i Lunda/Spånga. Vill du (eller måste) byta ut cylindern kontaktar du styrelsen, så bokar vi tid för tekniker. Det är inte tillåtet att byta cylinder själv. Alla kostnader för nycklar står den boende för.
Aptus-låsen
Med Aptusbrickan kommer samtliga boenden in i sin egen port, samt alla allmänna utrymmen såsom källarutrymmen, miljöstuga, tvättstuga och cykelrum.
Är din låsbricka trasig eller på annat sätt inte fungerar, så beställer du en ny genom HSB-portalen. Det gäller även om du vill ha en extrabricka. Föreningen ersätter inte trasiga brickor, då det ligger på den boendes ansvar.
Vid elavbrott så kopplas ett reservbatteri på som stöd till strömförsörjningen. Om även reservbatteriet skulle sluta fungera låses portarna upp.
Jour dygnet runt
Har du aktut problem med ditt Assa-lås, så har SafeTeam jour dygnet runt och är lätta att nå genom att ringa 08-442 99 60. Du kan även vända dig till exmepel till Stockholm Låsjour i Bromma på 08-121 541 88.
Har du haft problem med dina lås och nycklar, så är det viktigt att du informerar styrelsen om det. Det med anledning att du inte ska ha ett lås än det Assa-lås som sitter monterat på din dörr.
Om utryckningspersonal behöver komma in? Uppge "vi har blåljuskod"
Polis, ambulans och annan utryckningspersonal har tillträde till våra fastigheter med hjälp av en särskild kod som endast polisens ledningscentral känner till och lämnar ut. Det gäller alla portar utom den ingången från miljöstugan. När du ringer 112 tex för ambulans uppge då att "vi har blåljuskod på våra portar".